2024.08.07. 11:47
Nyáron többet kell várni a csomagra?
Az elmúlt hetekben többen a csomagszállítás lassúságára panaszkodnak. A futárcégek szerint a csomag kiszállításában nincs, de a piacon van változás.
A népszerű csomagautomatákból bármikor átvehetjük a küldeményt
Forrás: Illusztráció: MW-archív
Egyre jobban szeretünk interneten rendelni, és ez a csomagszállító cégeknek is feladja a leckét. Az elmúlt időszakban a Haon munkatársainak személyes tapasztalata alapján, és az internetes vélemények közt is böngészve úgy tűnik, mintha némileg lassult, olykor problémásabbá vált volna a kiszállítás. Többen panaszkodnak arra, hogy a szokottnál később kapják meg a csomagot, betelik a csomagautomata, netán más címre megy a csomag, mint kérték. Az általunk megkérdezett csomagszállító cégek kiemelik, hogy mindent megtesznek a gyors és pontos kiszállítás érdekében.
„Rengeteg csomagot rendelek, az utóbbi időben egyre lassabb, az appban a csomag infót 2 nap késéssel frissítik. Van, hogy napokig az elosztó létesítményben dekkol a csomag. meg sem mozdul” – írja egy ügyfél az egyik futárszolgálat közösségi oldalán. Egy másik azt reklamálja, hogy 4 nap alatt nem ért el a csomagja a szomszéd városba.
Sokan kifogásolják, hogy több mint egy hetet várnak a küldeményre (országon belüli szállítás), vagy betelik a csomagautomata, amelyikbe kérték a pakkot, ezért másikba viszi azt a szolgáltató. Van, aki túl rövidnek tartja az időt, ami alatt ki kell vennie a küldeményt az automatából (péntek délutántól vasárnap estig), más két hete várja a csomagot, és többen jelzik, hogy – a nyomkövetés alapján – egy hétig sem mozdul meg a küldemény. Újabban előfordul, hogy a megadott cím (lakás) helyett csomagpontra viszik a várt dobozt.
Fentiek kapcsán két csomagszállító cégnél is érdeklődtünk, olyanoknál, melyekről alapvetően jó véleménnyel vannak az ügyfelek, elégedettek a szolgáltatásaik minőségével, a kifogások láthatóan kifejezetten az elmúlt hetekre vonatkoznak. Válaszaik alapján azonban úgy tűnik, a mostani lassúság és nehézségek szubjektív benyomást tükröznek, mert e cégek szerint nincsenek változások a kiszállításban.
Időben megérkezik a csomag a szállító cég szerint
„Minden csomag és minden ügyfelünk fontos számunkra és bár jelenleg nem tapasztalunk általános szállítási problémákat, előfordulhatnak egyedi esetek, amelyek megoldásáért mindent megteszünk” – szögezi le elöljáróban a Foxpost.
Mint írják, a nyári időszakban általánosságban alacsonyabb a csomagszám, és nincsen jelentős késés a csomagok kiszállításában, kivéve a népszerű üdülőhelyeken levő automatáknál. Ezeket az automatákat akár naponta kettő vagy három alkalommal is töltik és ürítik annak érdekében, hogy a címzettek mielőbb átvehessék a csomagjaikat.
Természetesen megtörténhet, hogy néhány csomagautomata megtelik. Ilyenkor előfordulhat, hogy a csomagot egy közeli, szomszédos automatába helyezik, a gyorsabb kézbesítés érdekében. Ennek elkerülése érdekében érdemes tájékozódni az automaták telítettségéről a weboldalukon található csomagautomata-kereső térkép segítségével.
Az Általános Szerződési Feltételeikben 3 nap szerepel a csomagok átvételi idejére már hosszú évek óta. A gyakorlatban azonban a csomagokat 4 napig őrzik a csomagautomatákban, beleértve a munkaszüneti- és ünnepnapokat is, amikor automatikusan meghosszabbítják az átvételi határidőt.
Végezetül azt is közlik, hogy folyamatosan bővítik csomagautomatáik hálózatát, májusban Hajdú-Biharban több új automatát telepítettek, és az elkövetkező hetekben is több új automata jelenik meg a vármegye különböző városaiban és pontjain.
Már a nyár sem nyugodt
A Packeta statisztikái alapján nem tapasztalható általános szállítási idő hosszabbodás. Az ügyfeleik által jelzett késések és panaszok nagyon kis mennyiségben fordulnak elő a kezelt csomagok összességéhez viszonyítva – írják. Hozzáteszik azonban, hogy a megrendeléstől számított kézbesítési idő nem csak a szállító partneren múlik, hanem a webáruház raktárán is.
A küldeményt előzetesen össze kell állítani és átadni a futárcégnek, ami plusz időt jelent, és ha ezen az első ponton csúszás van, úgy a megrendeléstől számított másnapi kézbesítés már nem kivitelezhető.
Azt, hogy az elmúlt hetekben általánosságban a hazai csomagszállításban esetleg tényleg lassulás érzékelhető, alátámasztja, hogy felhívták a figyelmet néhány piaci változásra is.
Az elmúlt években a logisztikai szektorban tapasztalható folyamatos növekedés és a globális kereskedelem dinamizálódása következtében a korábban jellemző szezonális nyugalom a nyári időszakban is megszűnni látszik. A folyamatosan érkező megrendelések és az ellátási láncok rugalmasságának fenntartása érdekében a nyári hónapok is egyre nagyobb terhelést jelentenek a logisztikai cégek számára. Mindeközben a munkavállalók szabadságainak kiadása továbbra is elengedhetetlen, így a megfelelő munkaerő-elosztás és a hatékonyság fenntartása kisebb kihívást jelent a vállalatok számára
– közölték.
Rugalmas megoldás
Arra a kérdésre, miért fordul elő, hogy cím (lakás) helyett átvételi pontra viszik a csomagot azt válaszolták, minden csomagot a partnereik által kért módon kézbesítenek, azaz a feladó webáruház adja meg számukra a címzetti adatokkal, hogy házhoz vagy átvételi pontra kézbesítsék a küldeményt. „A számunkra megküldött adatokat nem áll módunkban felülvizsgálni, nem látunk rá arra, hogy a vásárló esetleg nem átvevőpontra, hanem házhoz kérte a csomagját. A csomagponti kézbesítések aránya, illetve népszerűsége azonban egyre inkább növekszik mind a webáruházak, mind a vásárlók körében, hiszen ez a megoldás rugalmas (nem kell várni a futárra), költséghatékony, ráadásul a környezettudatosságot is támogatja” – jegyezték meg.
A csomagok tárolási idejét nem rövidítették; csomagautomatából 2 + 1 nap, míg átvevőhelyeken 7 nap (21 napra hosszabbítható) áll rendelkezésre az ügyfeleiknek a csomagok átvételére.
A piaci adatok alapján a csomagok több mint 90 százalékát 16-17 órán belül átveszik.