2024.09.17. 14:30
Idő kell, míg kialakul a jó gyakorlat a telefonok iskolai használatában – a tankerületi igazgatóval beszélgettünk
A Debreceni Tankerületi Központban mintegy 20 ezer iskolásnak és több mint 2000 pedagógusnak csengettek be szeptemberben. Türk Lászlóval, a tankerület decemberben kinevezett igazgatójával arról beszélgettünk, milyen tervekkel, változásokkal indult a 2024/2025-ös tanév, és egyúttal a tavalyi eredményekre is kitértünk.
Új tanév, ezzel új időszámítás kezdődött az oktatási intézmények tanulóinak és dolgozóinak
Forrás: Napló-archív
– Az elmúlt tanévben a Debreceni Tankerületi Központ több mint 20 általános iskolájában a tanulmányi átlag 4,0 felett volt, a gimnáziumok átlaga pedig 4,34 lett. Az általános iskolákban közel 100 középfokú nyelvvizsgát szereztek a gyerekek, a középiskolákban pedig több mint 1700-at, sőt, 603 felsőfokú nyelvvizsga büszke tulajdonosai is lettek a debreceni gimnazisták – sorolta Türk László az eredményeket. Azt vallja, a gyermek, a szülő, a nevelőtestület és a fenntartó együttműködése, jó kapcsolata az, ami elősegíti, hogy az intézményhálózat jól működjön; ennek pedig szerinte elengedhetetlen eszköze a jó kommunikáció.
Türk László arra is kitért, hogy a nyári szünetben nagy hangsúlyt fektettek az oktatási intézmények karbantartására. – A szünidőben megközelítőleg 17 ezer négyzetméternyi falfelületet festettek le, valamint több 10 ezer méter kerítésszakasz szépült meg. A nyár egyik legfontosabb beruházása a Debreceni Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégiumban történt, ugyanis óvodai egységgel bővült az intézmény, melyet a középsúlyos értelmi fogyatékos, azaz értelmileg akadályozott, valamint az autizmus-spektrumzavarral küzdő gyermekek számára alakítottak ki. Ennek a fejlesztésnek köszönhetően két óvodai csoport indult el 9-9 gyermekkel az intézményben. Emellett az Ibolya Utcai Általános Iskola diákjai is nagy ajándékot kaptak, Debrecen önkormányzata és a fenntartó felújították az udvaron lévő játszóteret – tájékoztatott.
Így indult a 2024/2025-ös tanév Türk László szerint
Rámutatott, a szeptember több újdonságot is hozott a jogszabályi változásoknak köszönhetően: a pedagógusok kötelező teljesítményértékelését, amely a béremelést is befolyásolhatja, illetve a telekommunikációs eszközök használatának szabályozását. A tankerületi központ igazgatója úgy vélekedik, mindez a pedagógusok munkáját fogja segíteni. Egyetért azzal a gondolattal, hogy ne a digitális eszköz, hanem a pedagógus nevelje a gyermekeket, és hangsúlyozta, az intézkedés nem a pedagógiai célzatú eszközhasználatot tiltja.
Időt kell adni, hogy kialakuljon intézményenként a jó gyakorlat a telefonok iskolai használatára vonatkozóan, hiszen máshogy kell ezt a kérdéskört megközelíteni egy közép-, és másképp egy általános iskolában. Sőt! Másképpen az alsósok és a felsősök oktatását illetően. Az igazgatói értekezleteken rendszeresen napirenden van és lesz is ez a kérdés: fontos, hogy megosszák egymással és velünk is a tapasztalatokat az igazgatók, amiket intézményi szinten gyakorolnak, és ezekből le tudjuk vonni a tanulságokat
– adott hangot a vélekedésének Türk László.
Mint elmondta, az is célja, hogy a Debreceni Tankerületi Központ mind a 40 intézményének nevelőtestületével személyesen találkozzon. – Már mintegy 30 iskolában látogatást tettem, mindenhol élményekkel, gondolatokkal, tapasztalatokkal és feladatokkal is gazdagodtam. Szerintem Debrecenben azt lehet érezni, hogy a gyerekek szeretnek iskolába járni, és ez a pedagógusoknak köszönhető. A jó iskola ismérve, hogy a szülő úgy engedi el oda a gyermekét, hogy a bizalma megvan az intézményben. Ha a gyermek napról napra úgy megy haza, hogy szeret iskolába járni, akkor az visszajelzés, hogy jól választottak intézményt. Meggyőződésem, hogy ez a pedagógusainknak köszönhető. Én pedig értük is dolgozok. Értük, a gyermekekért és a szülőkért – zárta gondolatait.