2024.10.03. 13:00
Kinek a feladata letakarítani a sáros utakat? A válasz sokakat meglephet!
Ősszel jóval szennyezettebbek az utak, mint az év bármely időszakában. A sárfelhordás gyakran bosszúságot okoz a sofőröknek.
Sárfelhordás témában megkerestük a Közutat
Forrás: Napló-archív
Fotó: Matey István
Ősszel gyakran meggyűlik a baja a sofőröknek a sáros, csúszós úttal, ez azonban megelőzhető lenne, ha némileg odafigyelnénk arra, mit viszünk fel, és mit hagyunk magunk után az úttesten. Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője a Haon érdeklődésére kifejtette, sárfelhordás egyrészt a betakarítási idény alatti mezőgazdasági művelésektől, másrészt a csapadékos időjárási körülményeknél fordul főleg elő. – Hajdú-Bihar vármegyében sajnos szinte minden útszakaszon előfordulhat sárfelhordás, mivel a térségben mezőgazdasági útcsatlakozás viszonylag sűrűn van kialakítva – mutatott rá a kommunikációs osztályvezető. Kíváncsiak voltunk, jár-e bármilyen büntetés azért, ha valaki beszennyezi az úttestet, erre a kérdésünkre Pécsi Norbert Sándor úgy válaszolt: a jogszabály értelmében, minden közlekedő felelőssége az útburkolat szennyezésének megelőzése.
A jogszabály általánosan tiltja a szennyezést, nem tesz különbséget sár, termény, motor- és gázolaj, trágya, úti szemét stb. között. Fontos azonban tudni, hogy szankcionálni, büntetni csak a hatóság tud és ők is csak abban az esetben, ha tetten érik a járművezetőt. Amennyiben társaságunknak kell például sárfelhordást eltakarítani, akkor a munka nagyságrendjétől függően akár a 100 ezer forintos összeget is elérheti a beavatkozás értéke
– nyomatékosította.
Itt tapasztalható a legtöbb sárfelhordás Hajdú-Bihar vármegyében
Mint megtudtuk, a Közút sárfelhordásnál kézi erővel vagy seprűs kocsival takarít, de igyekeznek valamennyi esetben felszólítani azt, aki beszennyezte az utat, hogy tisztítsa le az úttestről a piszkot.
Amennyiben ismeretlen a tettes, rendőrségi feljelentést teszünk. Társaságunk útellenőri szolgálata egyébként folyamatosan, meghatározott rend szerint járja a 31 ezer kilométeres országos közúthálózatot. Ha közúti szennyezést tapasztalunk és a helyszínen van gépjárműmozgás, akkor helyben felszólíthatjuk a szennyezést okozó személyeket
– tájékoztatott Pécsi Norbert Sándor, Hozzátette, lakossági bejelentéseket is fogadnak: telefonon a megyei diszpécserüknél (+3652819421) lehet jelezni az észrevételeket, írásban pedig elsősorban a www.kozut.hu oldaluk E-Ügyfélszolgálat menüpontján keresztül.
A Közúttól azt is megtudtuk, hogy Hajdú-Bihar vármegye közúthálózatán a sárfelhordások elsősorban a mezőgazdasági területek környékén, főleg a mellékutakon jelentkeznek. Tapasztalataik alapján Berettyóújfalu, Hajdúszoboszló és Hajdúböszörmény térségére jellemzőbb, ahol kötöttebb a talaj. Az elmúlt egy évben vármegyei szinten 25 bejelentés érkezett sárfelhordással összefüggésben cégükhöz.
Mennyire balesetveszélyes a sáros út?
Korábbi cikkünkben körbejártuk azt a kérdést, hogy sok sofőr miért tart jobban a sáros úttól, mint a vizes aszfalttól. Hajdu Kristóf gépjárművezető-szakoktató akkor megosztotta velünk, az esővel ellentétben a sár jóval vastagabb réteget képez, ezáltal a gumiabroncs mintázata nem tudja kiszorítani maga alól a sarat olyan jól, mint a vizet. Ha nem szorítja ki, akkor teljes egészében elfogy a tapadás az adott keréknél, mint ahogyan a jégen is. A jéggel ellentétben a sár viszont az autó egyensúlyát is kibillentheti, mert a vastag réteg kell áthuppannia az autónak.
A tapadásvesztés önmagában nem okoz azonnali kontrollvesztést. Ez azt jelenti, hogy ha egyenesen haladunk, sárra hajtunk és hirtelen elfogy a tapadás, akkor a járművünk ugyanúgy arra megy tovább, amerre a lendületünk tart. A gond akkor kezdődik, ha a tapadásvesztés kanyarodás közben történik. Ilyenkor könnyedén le is csúszhatunk az útról
– tájékoztatott.
A gépjárművezető-szakoktató kifejtette, ha a járművezető sárfelhordást tapasztal, akkor a legegyszerűbb és legcélravezetőbb megoldás a sebességének mérséklése, azaz a gázelvétel és lágy fékezés. Rámutatott, a hirtelen fékezés nem feltétlenül jó megoldás, mert a mögöttes forgalom nem feltétlenül tudja, hogy van előttünk akadály. A sárbuckák közötti nagy sebességű szlalomozást sem javasolja, mert a hirtelen irányváltoztatás talán rosszabb is, mint a hirtelen sebességváltoztatás.