Tegnap, 7:00
Percekig tarthat átkelni a Diószegi úton ott, ahol elgázolták a 16 éves lányt
Egy 16 éves lány szenvedett súlyos sérülést, amikor a reggeli órákban a buszmegállóhoz sietett november 6-án. A Diószegi úti baleset helyszínére látogattunk, hogy megtapasztaljuk, mi vezethetett a gázoláshoz. A közlekedésbiztonsági intézkedésekről a debreceni polgármesteri hivatalt is megkérdeztük.
Továbbra is súlyos annak a 16 éves lánynak az állapota, akit a Diószegi úti baleset során ütöttek el. A fiatal épp a közeli buszmegállóhoz tartott az úton átkelve, amikor szinte fékezés nélkül elgázolta egy autó. A balesetnek több szemtanúja is volt, ők értesítették a mentőket. Az ütközés erejétől az autó szélvédője betört, az oldala roncsolódott, a lány hátizsákja leszakadt és a bakancsa is lerepült.
A napokban a baleset helyszínre látogattunk. A Diószegi út és a Barackos utca kereszteződése már jóval arrébb, körülbelül 2 kilométerre található a város belterületi részétől (a várostáblától). Az útszakasz a 4814-es mellékút, amely Debrecen központjától húzódik Létavértesen át az álmosdi határátkelőhelyig. A KRESZ ott érvényes szabályai alapján a sebességhatár 90 km/h, de a viszonylag jó minőségű útszakasz és a gyér forgalom akár gyorsabb tempóra is bátoríthatja az autósokat.
A környéken lakók szerint csak dudált a Diószegi úti balesetet okozó autós
A közelben lévő buszmegállóban beszélgettünk a környéken lakókkal, akik a baleset körülményeiről úgy tudják: az érkező autó észlelte a fiatal lányt, dudált is rá, de nem fékezett. Elmondásuk szerint a lány ezt nem hallotta, ugyanis headset volt a fülében. – Ez a város külterületi része, de nagyon sokan laknak még a környéken, főleg azon az oldalon – mutatott a buszmegállóból a túloldalra egy idősebb férfi. Ő épp a debreceni belváros felé tartó járatot várta.
Általában 6.30 és 7.30 között a legnagyobb itt a forgalom, ilyenkor jönnek a távolsági buszok is. A közelben egy zebra vagy lámpa sincs, úgy hallottam, a Magyar Közút nem engedi ezek kialakítását. Pedig igény volna rá
– mondta egy másik várakozó, aki továbbá megjegyezte: van, hogy perceket kell várnia, hogy át tudjon kelni, ugyanis vagy sok autó jön, vagy kevesebb, de azok gyorsan.
Okoszebrák és felfestések teszik biztonságosabbá a debreceni közlekedést
A Diószegi úti baleset kapcsán megkerestük a debreceni polgármesteri hivatalt, mely válaszában kiemelte: Debrecen elkötelezett a közlekedés fejlesztése iránt, különös figyelmet fordítva a gyalogosok közlekedésének biztonságosabbá tételére.
– Ennek szellemében több meglévő gyalogátkelőhely esetében a biztonság fokozása érdekében okoszebrát alakítottunk ki. Az okoszebra a környezettel együttműködő intelligens gyalogátkelőhely, amely érzékeli az úttesten áthaladni kívánó járókelő jelenlétét és az útburkolatba épített automatikus LED-ek fénykibocsátással jelzik a járművek vezetőinek a gyalogos áthaladási szándékát az úttesten – írták.
A debreceni önkormányzat már 2018-ban megkezdte az okoszebrarendszer kialakítását, akkor a Bolyai utca és a Cívis utca kereszteződésben telepítettek intelligens gyalogátkelőhelyet. Mára összesen 14 villogó LED-es gyalogátkelőhely segíti a debreceniek biztonságosabb átkelését az utakon, melyek közül 2024-ben 4 helyszínen alakítottak ki okoszebrarendszert: a Nagyerdei körúton, a Csapó utcában, a Böszörményi úton, valamint a Péterfia utcai gyalogátkelőhelyen. A nagy forgalmú csomópontokban piros felfestéssel is kiemelik a zebrákat.
Folyamatos az együttműködés a város és a rendőrség között
– Önkormányzatunk és a Debreceni Rendőrkapitányság között rendszeres a kapcsolattartás, a felmerült forgalomszabályozással kapcsolatos problémák forgalomtechnikai eszközökkel történő szabályozását folyamatosan végezzük, ezzel párhuzamosan az érintett szakaszok fokozott ellenőrzésének igényét a rendőrség felé kérelmezzük – jelezte válaszában a debreceni polgármesteri hivatal.
A Debreceni Rendőrkapitányság sebességtúllépések ellenőrzésével kapcsolatos munkáját fix sebeségmérő eszközök – azaz traffiboxok – telepítésével aktívan segítik. 2022-ben a Budai Nagy Antal utcára, valamint Szabó Kálmán utcára, 2023-ban a Mák utcára, míg 2024-ben a Sillye Gábor utcában (Józsa), továbbá a Töhötöm és a Maros utca kereszteződésben helyeztek el traffiboxot. A Tócópart utcára, illetve a Vezér utcára ez év novemberében telepítenek traffiboxot. Az év végére így 7-re bővül a városon belül azon útszakaszok/helyszínek száma, ahol a sebesség ellenőrzése következtében biztonságosabbá válik a közlekedés.
– A gyalogátkelőhelyek létesítésének lehetséges helyszíneit az önkormányzat a jövőben is elkötelezetten vizsgálja a beérkező lakossági igények, a műszaki kialakíthatóság, valamint a balesetveszélyes helyzetek minimalizálására való tekintettel. Számos gyalogátkelőhely kijelölésével kapcsolatos lakossági megkeresés érkezik folyamatosan önkormányzatunkhoz. Ezeket lehetőségeinkhez és rendelkezésre álló forrásainkhoz mérten tudjuk teljesíteni – közölte a debreceni polgármesteri hivatal.
Diószegi úti baleset: nem önkormányzati kezelésű az útszakasz
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében lévő utak tekintetében az önkormányzat folyamatosan tájékoztatja az állami közútkezelőt a gyalogátkelőhelyek létesítésének lakosság részéről felmerült igényeivel kapcsolatban, tekintettel arra, hogy az utak forgalmának szabályozása az adott utak kezelőjének a feladata. A Diószegi út a Magyar Közút Nonprofit Kft. fenntartásában és kezelésében van.
A közlekedésbiztonsági intézkedések hatékonysága ugyanakkor a közlekedők aktív részvételétől is függ. Így szeretnénk felhívni minden egyes közlekedő – gyalogos, rolleres kerékpáros, motoros, gépkocsivezető – figyelmét arra, hogy az utakon történő haladáskor az érvényben lévő KRESZ szabályainak betartására – különös tekintettel a téli időjárás során fennálló nehezebb látási viszonyokra – fokozott figyelmet kell fordítani
– hívta fel a figyelmet a debreceni polgármesteri hivatal.
Fiatal lányt ütöttek el Debrecenben
Fotók: Tóth Imre