2019.06.02. 12:23
„Színház az egész világ” – ahogy mi játszunk
Kalandjaink a színházi előadások után az osztálytermekben is folytatódnak.
2019. február 11-én az iskolának alkalma nyílt ellátogatni a Csokonai Színházba, ahol Eric-Emmanuel Schmitt „Oszkár és Rózsa Mami” című drámáját láthattuk megelevenedni a színpadon. A történet egy leukémiás kisfiúról, Oszkárról szól, akinek utolsó napjait Rózsa Mami tölti meg jókedvvel és vidámsággal. Annak ellenére, hogy a darab témája igen szomorú és lehangoló volt, rengeteget nevettünk. A felhőtlen humor és a szeretet a szereplők között mindig mosolyt csalt a közönség arcára. Engem leginkább a színészek nyűgöztek le, őszintén csodáltam, mennyi arckifejezést képesek magukra ölteni akár egy percen belül. Egy pillanatra sem lankadt a figyelem, a közönség tekintete a színpadra szegeződött a darab elejétől egészen a végéig. A zárójelenet meghökkentő és egyben gyönyörű volt; tökéletes. Úgy hiszem, mindenkinek érdemes lenne látnia legalább egyszer Oszkár és Rózsa Mami történetét.
Felnyílt a szemünk
Hétfő délután a színházi előadás egyfajta folytatásaként kellemes programban vehettünk részt az iskolánkban. Két hölgy látogatott el hozzánk a Csokonai Színházból, akiknek az volt a feladatuk, hogy egy foglalkozás keretében segítsenek megérteni, feldolgozni a látott darabot. Elmondhattuk a véleményünket, érzéseinket: mi az, ami tetszett nekünk a darabban, a díszletben, mi volt számunkra érdekes, és mi az, ami nem nyerte el a tetszésünket. Majd elemeztünk egy fényképet, az előadás egyik kellékét, ami Rózsa Mamihoz volt köthető. Azt feltételeztük, hogy a férje volt rajta. Szalagokkal alkottunk egy szobrot, ami kifejezte Rózsa Mami és a férje között lévő kapcsolatot, az érzelmeiket; minden szalag szimbolikus értékkel rendelkezett. Igazán tanulságos volt a foglalkozás és a darab is. Felnyitotta a szemünket, ráébresztett bennünket az élet rövidségére, hogy ki kell használnunk minden egyes pillanatát, és nem szabad hagyni, hogy a negatív érzelmeink átvegyék felettünk az irányítást.
Így játszunk mi
A gimnázium életében a Hőgyes Gála megrendezése már nagy hagyománynak örvend. Színjátszó szakkörünk egész éves tevékenységének ez a rendezvény a fő mozgatórugója, hiszen az éves munkánk gyümölcsét ezen az eseményen prezentáljuk első ízben a közönségnek. Minden évben lázasan készülünk arra, hogy bemutathassuk, mivel is töltjük a szabadidőnket mi, színjátszósok. 4 éve Váradi Orsolya tanárnő, a szakkör vezetője – és lelkiismeretes rendezőnk – megkeresett néhány diákot, köztük engem is, hogy állítsunk össze egy színdarabot a gálára. Egyszeri alkalomként indult, akkor még nem volt tervben, hogy egy külön foglalkozást indítsanak erre a célra. Az előadás azonban felettébb jól sikerült, és mi is maradandó barátságokat kötöttünk egymással a próbákon, tehát nem volt kérdés, hogy a hobbinkká fog válni a színészkedés.
Minden alkalommal sok gratulációt zsebeltünk be, a legnagyobb sikert a tavaly színpadra vitt előadásunkkal, Szigligeti Ede Liliomfijával arattuk. Idén is nagy erőkkel készülünk, ugyanis Molière Dandin György című komédiáját adjuk elő. A gálaműsor mellett a tavalyi tanév óta már diáktársainknak is megmutatjuk a próbák eredményét egy külön nekik rendezett előadáson. A gyakorlás mellett persze a szórakozás sem maradhat el, nagyon jó közösség alakult a színjátszósokból, nagyon jó hangulatban telnek az együtt töltött délutánok. Orsi néni segítségével mindenki megtalálta a személyéhez legjobban illő karaktereket, és rengeteg felejthetetlen élménnyel és hasznos tapasztalattal gazdagodtunk a szakkör által.
Folytattuk a Rómeó és Júliát
2019. január 10-én osztályunkhoz, a 10. e osztályhoz három színész látogatott el a debreceni Csokonai Színházból. Árváné Márton Erzsébet tanárnő szervezte ezt az alkalmat számunkra. A gimnáziumunkba Edelényi Vivien, Kiss Gergely Máté és Vranyecz Artúr színészek jöttek el Gemza Melinda foglalkozásvezetővel. Osztályunknak a Rómeó és Júlia című színdarab részleteit jelenítették meg. Kellékeik nagyon egyszerűek voltak: különféle színes szalagokkal jelölték, mikor kinek a bőrébe bújtak épp bele. A darab ott kezdődik, mikor a veronai fiatalok megtudják, hogy a szerelmesek meghaltak. Három különféle szemszögből mesélik el a történteket a színészek, és így jutunk el odáig, hogy mi lesz a folytatás Júlia és Rómeó halála után. A program egyik fő célja, hogy a nézők, a tanulók a színjátszás közben el tudják mondani a véleményüket az eseményekről, ezzel bevonva őket a darabba mellékszereplőként. Ezáltal is sokkal közvetlenebb és oldottabb hangulatú lesz az előadás.
Az egész osztály, beleértve tanárnőt is aktív részese volt a darabnak, és mindenki élvezte a játékos, de tanulságos színielőadást. Minden évfolyamnak csak ajánlani tudom. Szórakoztató és érdekes formája a tanulásnak.
Sek Veronika 12. e, Sek Annamária 12. e, Kovács Márta Zsuzsa 12., Zagyva Luca 10. e – Hőgyes Endre Gimnázium, Hajdúszoboszló