2019.06.15. 17:47
Tánc az órarend szerint
Legutóbb a IX. Szolnoki Táncművészeti Fesztiválon taroltak a Medgyessy diákjai és koreográfusa.
Fotó: Olvasónk felvétele
A Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakgimnáziumban csaknem húsz éve folyik a képzőművészet mellett tánc- és mozdulatművészeti képzés. A táncos diákok június elsején a dobogó első és második helyéig jutottak el, felkészítő tanáruk, Lévai Emese pedig a legjobb koreográfusnak bizonyult az országos megmérettetésen. A művészpedagógus a Naplónak beszélt a gimnázium mozgásművészeti képzéseiről és arról, miért fontos, hogy a fiatalok közösségben mozogjanak, és találkozzanak a táncművészettel.
– Intézményünkben a diákok betekinthetnek a különböző táncstílusokba: néptánc, társastánc, modern tánctechnikák. Emellett lehetőségük van külön óraszámban alkotói munkát végezni, ahol tovább fejleszthetik tánctechnikai tudásukat, illetve bontogathatják művészi elképzeléseiket – tudtuk meg Lévai Emesétől.
A koreográfus a továbbképzési lehetőségekre is kitért. – Öt éve, friss képzésként a művészeti szakgimnázium a hivatásos néptáncművész oktatást is beindította a gimnazista, néphagyományok iránt érdeklődő és elhivatott táncosoknak. Ennek a képzésnek idén volt az első nagyon sikeres OKJ-s szakvizsgája, ahol öt táncosunk kapott táncos-néptáncos bizonyítványt. Ezek mellett az érettségire épülő színházi táncos OKJ-s képzés is igen népszerű a városban, ahol kétéves oktatásban magas színvonalú tánctechnikai képzésben részesülnek a tanítványok, s a végén szintén OKJ-s szakbizonyítványt kapnak. Meglátásom szerint a gimnáziumunkban folyó táncművészoktatás színvonala méltán illeszkedik az országos képzésbe, köszönhetően a nálunk tanító szaktanári közösségnek: Poroszlay Éva, Laczó Zsuzsa és Veszteg Viktória klasszikusbalett-mesternők, Török Ármin, Törökné Vajda Judit és Puskás László néptáncpedagógusok, Kardos József társastánc-pedagógus, valamint Horváth Csaba és jómagam mint moderntánc-pedagógus személyében.
Csak pozitív hatások
– Több mint 25 éve foglalkozom táncművészettel, és csak pozitív hatásait tapasztaltam a nálam táncolni tanuló gyerekeknél-felnőtteknél. A kamaszkorral együtt járó lelki változásokat csak megsegítheti, ha a diák elmélyül egy művészeti ágban: megismerheti jobban önmagát (személyiségét, kitartását, a kihívásokkal szembeni magatartását), fejlődhet énképe. A társas helyzetekben is fejlődhet: magabiztosabb lesz, nem fél megszólalni idegen előtt, bátrabb és önállóbb a mindenkori élethelyzetekben. Sokszor beszámolnak tanítványaim arról, hogy sokkal összeszokottabb és összetartóbb a táncos közösségük, hiszen közösen küzdenek valamiért, fejlődik empátiás képességük, toleranciájuk. Gondoljunk arra, hogy egy-egy koreográfia megalkotásához szükség van a zene és a képzőművészet segítségére is. A táncos kreativitása a mindennapi életben is megmutatkozik: egy-egy probléma megoldásánál fontos és hasznos tapasztalat az, hogy a táncórákon nemcsak tánctechnikákat, hanem egy újfajta gondolkodásmódot tanulnak a táncosaim: rugalmasan, új nézőpontokat keresve tanítom a táncművészetet – zárta a beszélgetést Lévai Emese.
SZD