Művészetek Sétánya

2020.08.24. 08:41

Jól öltözött, négyméteres hölgyeket csodálhattunk a Nagyerdőn

„Óriáshölgyek” várták a virágkarnevál közönségét nemrég a Békás-tó attraktív sétányán.

Művészetek sétánya néven nyílt szabadtéri tárlat a nagyerdei parkban. 20200816 Debrecen Fotó: Matey István MI Hajdú-bihari Napló

Fotó: Matey István

A Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége szabadtéri bemutatót rendezett az idén nyolcvan­éves Parkerdőben, Művészetek Sétánya címmel. A kiállítás célja a magyar kortárs művészet sokszínűségének közvetlen, interaktív megjelenítése és megismertetése volt.

A különleges tárlat a „promenád” karakterével szemléletesen járult hozzá a kortárs magyar művészet szokatlan megjelenítéséhez, attraktív, így a közönség nem múzeumi közegben, közvetlenül, érinthető közelségbe hozva láthatta az iparművészeti alkotásokat. – Ily módon lehetőséget ad a művészet szélesebb, közvetlenebb közegben való bemutatására – fogalmazott a kezdeményezésről Simonffy Márta, a kiállítás kurátora, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének elnöke az eseményt beharangozó közösségi bejegyzésben. Akik augusztus 16. és 23. között ellátogattak a Békás-tóhoz, biztosan találkoztak az ott felsorakoztatott huszonnyolc képzőművészeti kompozíció­val, csaknem kétembernyi méretük ugyanis megkerülhetetlenül odavonzotta a járókelők tekintetét. A hazai kortárs képzőművészet világában egyre gyakoribbak az újrahasznosított anyagokból készült alkotások, ez a virágkarnevál részeként létrehozott Művészetek Sétányán sem volt másként.

Időtállás és igényesség

Aki közelebbről is megszemlélte a hatalmas emberalakokat, öltözékükön a legkülönbözőbb használati tárgyakat és alapanyagokat vehette észre. A tárlat egyik kiállítóját, a debreceni származású Farkas Imola iparművészt a Napló arról kérdezte, hogy milyen művészeti és társadalmi értéke, üzenete van ezeknek a kompozícióknak.

Farkas Imola elsőként arról beszélt, hogy milyen feltételekkel és körülmények között készültek el az ő és alkotótársa, Nádasdi Katalin ruhakölteményei. – Az eredeti felkérést Budapesten, egy Andrássy úton megvalósuló projektre kaptuk a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségétől – kezdte az iparművész. – Több kritériumnak is meg kellett felelnünk, elsőként annak, hogy a négyméteres bábuk olyan alapanyagból legyenek felöltöztetve, melyek teljesen vízhatlanok, tudván, hogy akár tíz napig is a szabad ég alatt lesznek majd kiállítva – magyarázta Farkas Imola. Mint elmondta, mielőtt a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett, Nádasdi Katalinnal közösen már női szabóként dolgozott, többek között a MAFILM-nél is, ami megkönnyítette számukra a Nagyerdőn felvonultatott „óriáshölgyek” felöltöztetését.

Magaslati kihívások

Farkas Imola kiemelte, nem volt egyszerű feladat a négyméteres bábuk felöltöztetése. – Sokat dolgoztunk létrán, fizikailag is megterhelő volt a bábuk felöltöztetése, de mivel Budapesten egy óriási hangár állt rendelkezésre, együtt dolgoztunk, így tudtunk segíteni egymásnak, egy szoborhoz ugyanis minimum két-három ember kellett – magyarázta az iparművész.

Farkas Imola elmondta azt is, hogy szakmájában a környezettudatosság nem csak egy-egy tárlat megnyitójára jellemző. – Annak, hogy újrahasznosított anyagokkal dolgozunk, nemcsak művészeti, hanem társadalmi üzenete is van. A napi tervezésünkkor is mindig odafigyelünk arra, hogy milyen anyagot használunk, és ezen belül is lényeges szempont, hogy amennyiben lehetséges, olyan alapanyagot válasszunk, amely már máshová nem lenne jó.

SZD

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában