„Mint egy hangyafarm”

2021.03.18. 15:10

Dr. Juhász Zoltánból egy számítógépes játék hatására lett NASCAR-szakértő

Ha autósportról van szó, akkor a magyar közönség valószínűleg a forma–1-re gondol, esetleg a ralira. Másképp van ezzel viszont Dr. Juhász Zoltán, debreceni ügyvéd, aki a NASCAR február közepén elindult új idényét már az Arena4 csatorna szakértői székéből követi figyelemmel.

Dr. Juhász Zoltán a 2016-os szezonzárón, Miamiban, Aric Almirola autójával | Fotó: Juhász Zoltán-archív

Az Amerikai Egyesült Államokban rendkívüli népszerűségnek örvendő sorozat alapvetően szériában gyártott autók versenye. A jogi szakember a Hajdú-bihari Naplónak elárulta, hogy miként lesz egy cívisvárosi fiatalemberből NASCAR-szakértő.

– A kilencvenes évek második felében, életem első számítógépén volt egy NASCAR-játék, és akkor vált szimpatikussá ez az egész. Nagyjából az ezredforduló környékén jött be az internet, akkor már lehetett néhány cikket találni, úgyhogy elkezdtem olvasgatni a témában. A kétezres évek közepén már videókat is fellelhettünk a neten, mindig próbáltam naprakész lenni a témában és figyelni az eseményeket. Nagyjából tizenöt éve már teljeskörűen hozzá lehet férni a futamokhoz, és ha nem is élőben, de felvételről meg tudtam nézni a versenyeket. Nagyon szerettem és szeretem a statisztikákba beleásni magamat, az amerikai sportágakra pedig jellemző, hogy ilyen szempontból nagyon jól felépítettek. A NASCAR-ral kapcsolatban is mindenféle adatot őriznek egészen 1949-ig visszamenőleg, én ezt kifejezetten kedvelem, akár innen is eredeztethető az érdeklődésem – mondta.

Dr. Juhász Zoltán a 2016-os szezonzárón, Miamiban, Aric Almirola autójával | Fotó: Juhász Zoltán-archív

Egyedülálló kezdeményezés

Juhász Zoltán két barátja, Molnár Dávid és Roós András a 2010-es évek elején nagy fába vágták a fejszéjüket, hiszen kitalálták, hogy amerikai autóversenyeket kellene közvetíteni magyarul, és erre létre is hoztak egy internetes felületet. – Amikor a NASCAR is terítékre került, akkor kerestek meg, hogy vegyek ebben részt. A 2013-as idény nagy részét együtt közvetítettük, és még hét év távlatából is volt, aki emlékezett a nevemre, mert ennek is köszönhetően hívtak meg az Arena4-hez szakkommentátornak – mondta debreceni ügyvéd, aki elárulta, hogy polgári hivatásával szerencsére könnyedén össze tudja egyeztetni új elfoglaltságát, hiszen a futamok jellemzően vasárnap este zajlanak, így nem ütköznek a munkájával.

A népszerűségnek jót tesz

Fotó: Juhász Zoltán-archív

Talán megállja a helyét az a kijelentés, hogy a NASCAR-t, – mint az autóversenyzés egyik szakágát – a magyar lakosság a Mint a villám című 1990-es amerikai mozifilmből ismerte meg. Tom Cruise száguldozott hatalmas tempóban az oválpályákon, és ment bele veszélyesebbnél veszélyesebb manőverekbe. De vajon mennyire lehet hiteles egy ilyen film egy sportágról? – Ez a fajta bulvárosabb, populárisabb műfaj nem feltétlenül ad tűpontos képet a valóságról. Meglepő módon, szerintem a Verdák című animációs film az, ami leginkább hordozza magán a jegyeket, és az adja vissza a legjobban az egész hangulatát. Attól függetlenül, hogy nem túl realista egyik ábrázolás sem, mindenképpen a szakág népszerűsítését szolgálják. Manapság például a Netflixen is fut egy vígjátéksorozat ilyen témában. A NASCAR mindig nagyon ügyel arra, hogy jelen legyen a médiában és a filmvásznon is, ez egy jó módszer arra, hogy minél több rajongót vonzzon magához a sportág – fogalmazott Juhász Zoltán.

Nagy változások

A verseny szervezői egyébként is törekszenek arra, hogy a lehető legszélesebb körben ismertté tegyék a kupa-sorozatot. Ezt mutatja, hogy az utóbbi években nagy változásoknak lehetnek szemtanúi a rajongók. – Három évvel ezelőttig igaz volt az, hogy kettő kivételével mind a 36 futamot oválpályán rendezték meg. Az elmúlt időszakban egy új tendencia indult be, egyre több, úgynevezett épített pályát igyekeznek meghonosítani a helyszínek között. Az idei naptárban már hét ilyen jellegű állomás lesz, ez egyértelmű jele annak, hogy a NASCAR elkötelezte magát amellett, hogy itt bizony már jobbra is kell kanyarodni. Innentől kezdve már nemcsak a klasszikus oválpályákon kell sikeresnek lenni, hanem az újfajta futamokra is oda kell figyelni, mert ha valaki ezeket elhanyagolja, akkor nem lesz esélye arra, hogy labdába rúgjon az összesítésben. Éppen ezért a 2022-ben debütáló új, hetedik generációs autó már inkább hasonlít egy sport-, mint egy szériaautóra – mondta a szakértő.

Pacsi a győztesnek

Juhász Zoltán elárulta lapunknak, hogy volt alkalma élőben is megnéznie egy futamot, ráadásul egy idényzáró versenyt 2016-ban, Miamiban. – Olyan jegyünk volt, amivel bemehettünk a boxutcába, meg lehetett nézni a csapatok felkészülését. Sőt, arra is volt lehetőségünk, hogy a bemutatásukat követően pacsizzunk a versenyzőkkel. Így sikerült például az akkori győztessel, a hetedik bajnoki címét megnyerő Jimmie Johnsonnal is lepacsizni – emlékezett vissza.

Kiszámíthatatlan

Fotó: Juhász Zoltán-archív

Nyilván ilyen élmények is hozzásegítették az Arena4 televízió szakértőjét ahhoz, hogy a NASCAR legyen az érdeklődésének a központjában. – Egy ideje már nem követem akkora figyelemmel a forma–1-et, szerintem sokkal kiegyensúlyozattabbak a küzdelmek a NASCAR-ban, és az egyes pilóták személyisége is jobban átüt. Arról nem is beszélve, hogy nem lehet kiszámítani a futamokat, hiszen negyvenen állnak rajthoz egy-egy alkalommal. Kevés kivétellel bárki végezhet az élen, és ez olyan változatosságot ad, hogy kevés másik szakágat tudnék említeni, ahol ennyire nyílt lenne a küzdelem. A 2021-es sorozatban eddig például mind az öt futamnak más győztese volt, néhányukra senki nem számított volna. Az első két versenyt olyan pilóta nyerte, aki még soha nem diadalmaskodott korábban egyetlen futamon sem. A legendás nyitónapon, a Daytona 500-as versenyen Michael McDowell több mint 350. rajthoz állását követően szerezte meg első futamgyőzelmét. Teljesen megjósolhatatlan, hogy egy-egy alkalommal mi történhet, a papírforma, mint olyan, szerintem nem is igazán létezik már – hangsúlyozta.

Mint egy hangyafarm

Végül Juhász Zoltánt arra kértük, hogy próbálja meg körülírni, hogy mitől olyan különleges a NASCAR, és miért érdemes elkezdeni követni a sorozatot. – Az amerikaiaknak van egyfajta sajátos gondolkodása a profi sportról, és az azt övező körülményekről. A NASCAR-nak is megvan a maga hangulata, ami utánozhatatlan, még így nézők nélkül is. Úgy fogalmaztam korábban, hogy olyan ez az egész, mint egy hangyafarm, amit meg lehet venni, kitenni a polcra és nézni a hangyákat ahogy vándorolnak. Ez egy saját maga törvényei szerint élő színes forgatag, aminek megvan a maga működési rendje – fogalmazott.

Bakos Attila

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában