2024.10.12. 18:53
Nemcsak a királyt, de a szezont is megkoronázták a debreceni oválon
Nagy csaták, izgalmas futamok, látványos előzések. Ezt hozta a flat track világbajnokság zárófordulója Debrecenben.
A szezonban utolsó motorversenyét rendezték a cívisvárosban szombaton, ráadásul egy rendkívül fontos események szolgált otthonául a Perényi Pál Salakmotor Stadion, ugyanis a flat track világbajnokság utolsó, hatodik fordulójában mérték össze tudásukat a résztvevők. A megmérettetés sporttörténelmi viadalnak számított, mert eddig még soha nem rendeztek világbajnok-avatást hazánkban egyetlen motoros szakágban sem.
Nyitott kérdések
A flat track szakág legjobb versenyzői úgy érkeztek Debrecenbe, hogy előtte az olaszországi Boves-Cuneóban, a németországi Meissenben, a nagy-britanniai Kings Lynnben, a franciaországi Morizesben, valamint a csehországi Pardubicében küzdöttek a bajnoki pontokért. Az öt forduló alatt a riválisok igencsak megizzasztották egymást, ennek köszönhetően nagyon sűrű volt az élmezőny, így előre garantálható volt.
A pontvadászat éllovasa, az amerikai sztár, Sammy Halbert hétpontos előnnyel érkezett a Gázvezeték utcai arénába. Papíron ez nem tűnt elsöprő előnynek, de pontosan ennyi volt a különbség a viadal döntőjét megnyerő és a negyedik vaspapucsos között. Érdekes tény, hogy Halbert egész évben nem végzett a harmadiknál rosszabb pozícióban. Az amcsi motoros legnagyobb riválisa a világbajnoki címvédő, cseh Ervin Krajčovič (KTM) volt, aki legutóbb hazai pályán, Pardubicében aratta első győzelmét ebben az idényben, s ezzel a sikerrel életben tartotta aranyérmes álmait. Halbert és Krajčovič rendelkezett reális eséllyel a világbajnoki cím megszerzésére, ellenben a harmadik helyre a brit Tim Neave (Yamaha), az olasz Kevin Corradetti (Gas Gas) és a tapasztalt, kétszeres világbajnok, finn Lasse Kurvinen (KTM) szinte egyforma sansszal pályázott. A világbajnokságon csak a második szezonját töltő Neave holtversenyben állt Corradettivel a harmadik helyen, míg Kurvinen mindössze két ponttal követte a duót.
Színvonalas küzdelem a debreceni flat track versenyen
A mindent eldöntő utolsó fordulóban tizennégy nemzet – Japán, Olaszország, Amerikai Egyesült Államok, Hollandia, Ukrajna, Nagy-Britannia, Finnország, Ausztria, Csehország, Argentína, Franciaország, Spanyolország, Németország és Magyarország – 19 versenyzője gördült motorjával a nagyszerűen felkészített salakos oválpályára a napsütéses őszi délutánon.
A sorsolás szeszélye folytán a bajnokság két éllovasa rögtön az első futamban egymásnak feszült. Halbert vezette a hétfős mezőnyt, de Krajčovič mindvégig a nyakán lihegett, próbálkozott kívülről és belülről is, de az amcsi visszaverte a támadásait, egészen az utolsó méterekig, amikor a cseh motoros a palánk mellett elgyorsult a riválisa mellett, s megnyerte a futamot.
A folytatásban is gyors volt a cseh pilóta, mindössze két pontot vesztett, a spanyol Bailo, valamint a brit Neave előzte meg egy-egy futamban. Krajčovič két futamgyőzelemmel, valamint két második hellyel, összesítve 26 ponttal végzett az alapszakaszban, de mivel Neave is ugyanennyi pontot gyűjtött, így holtversenyben végeztek az élen. A cseh és a brit mögött a 25 pontot gyűjtő Corradetti és némi meglepetésre a „csak” 24 egységet szerző Halbert alkotta az élmezőnyt. A magyarok reprezentánsa, a szabadkártyával induló Biel Richárd négy starthoz állásból egyetlen riválisát sem tudta maga mögé utasítani, végül 6 pontot szerzett, amivel a 19. helyen végzett.
Krajčovič nyert, Halbert örült
A sok izgalmas csatát és látványos előzést hozó alapszakaszt követően a legjobb tíz versenyző egyből a döntőbe jutott, míg a fennmaradó kilenc pilóta a reményfutamban küzdött a kvalifikációért, amit az első két hely valamelyike jelentett. A last chance-ből az olasz Giacomo Bosetti és a holland Menno Van Meer jött ki a legjobban, ők csatlakozhattak a finálés csapathoz.
A legjobbak csatája 12 versenyzőre és 12 körre volt kiírva. A start után az első kanyarból Halbert jött ki elsőként, mögötte Neave, Kurvinen és Krajčovič. A második kör megkezdésekor a finn már a második volt, de hamarosan a cseh is megelőzte a brit pilótát. Krajčovič ezt követően „levadászta” a kétszeres világbajnok skandináv motorost, majd pár kör elteltével egy kőkemény támadás végén belülről ment el Halbertnek. A cseh nagyon gyors tempót diktált, az amerikai riválisa nem igazán tudott komoly támadást indítani ellene. Ha Halbert arra számított, hogy a futam legvégén próbál meg valami meglepetést okozni az ellenfelének, akkor rossz taktikát választott, ugyanis a 9. körben leállították az etapot.
Történt ugyanis, hogy Van Meer elcsúszott, s nem tudott felkelni a salakról, így a vezetőbíró véget vetett a küzdelemnek. (A hollandnak végül nem esett különösebb baja.) Pár percig kérdéses volt, hogy újraindítják-e a döntőt, de végül nem volt ismétlés, s a leállítás pillanatában kialakult sorrend lett a végeredmény, így Krajčovič diadalmaskodott Halbert és Kurvinen előtt.
A világbajnoki címet elnyerő Halbert öröme egyértelmű volt, de szinte ugyanannyira boldog volt a kétéves kihagyás után visszatérő Kurvinen is, aki a díjkiosztó ceremónián elérzékenyülve mutatott a sisakjára, amin a The last dance, azaz Az utolsó tánc felírat díszelgett. Érdekesség, hogy a debreceni forduló dobogósai teljes mértékben megegyeztek a világbajnokság első három helyezettjével, mindössze egy helycserét kell végrehajtani az emelvényen a két eredményhirdetés között.
A 6. forduló eredménye1. Ervin Krajčovič (KTM, Csehország) 25 pont, 2. Sammy Halbert (Amerikai Egyesült Államok) 22, 3. Lasse Kurvinen (KTM, Finnország) 20, 4. Tim Neave (Yamaha, Nagy-Britannia) 18, 5. Gerard Bailo Pelegrin (Zaeta, Spanyolország) 16, 6. Kevin Corradetti (Gas Gas, Olaszország) 15. VégeredményVilágbajnok: Halbert 136, 2. Krajčovič 132, 3. Kurvinen 103, 4. Neave 103, 5. Corradetti 100, 6. Bailo 82. |