Magyarország

2007.12.10. 13:48

A leggyakoribb karácsonyi ajándékok

<p>Idén elsősorban kozmetikai termékeket, ruházati cikket, könyvet vagy gyermekjátékot vásárolnak terveik szerint a karácsonyra készülők, legfeljebb 30 ezer forint értékben.</p>

A megyeszékhelyeken és a kisebb városokban élők több embert szeretnének meglepni, mint a fővárosiak. A megkérdezettek 7 százaléka senkinek nem vesz semmit.

A nők szeretnek jobban ajándékozni, a férfiak az utolsó hétre hagyják a vásárlást. A magyar

internethasználók

Az adatok szerint a megyeszékhelyeken, illetve a kisebb városokban élők több embernek szeretnének ajándékkal kedveskedni, mint a fővárosiak. Az életkor előrehaladtával csökken a megajándékozottak száma. Hét százalék azoknak az aránya, akik senkit nem terveznek megajándékozni. Általában a nők körében nagyobb az ajándékozási kedv.

A legnépzerűbb ajándékok a kozmetikai termékek, a ruházati cikkek, a könyvek és a játékok, de cipőt, konyhai eszközöket, valamint a CD-ket és DVD-ket is sokan vásárolnak. Az ajándékok beszerzése szempontjából a legnépszerűbb helyek a bevásárlóközpontok és hipermarketek, de kedveltek a piacok, a szaküzletek és szakáruházak is.

A tavalyi évhez képest nem történt változás: a felnőtt magyar lakosok legnagyobb része legfeljebb 30 ezer forintot költene idén karácsonyi ajándékokra, míg ennél nagyobb kiadással a lakosság negyede számol. Nagyobb költés az elmúlt évben és idén is főként a 30-59 éveseket, a magasabban kvalifikáltakat, a fővárosban élőket, a magasabb társadalmi státuszúakat, valamint az internetezőket jellemzi.

A tavalyi és a jelenlegi tapasztalatok azt mutatják, hogy az internetet használók jóval nagyobb összeget költenek ajándékokra karácsonykor, mint az internetet nem használók. Ennek valószínűleg az az oka, hogy az internetezők lényegesen több embert terveznek megajándékozni, mint a nem internetezők, illetve általában jobb anyagi körülmények között élnek.

A legtöbben jellemzően november-decemberben kezdenek készülni a karácsonyra. Ennél korábban a válaszadók mindössze 7 százaléka kezd hozzá a vásárlásához, míg 14 százalék azok aránya, akik az utolsó hétre hagyják az ajándékok beszerzését. Az utolsó héten történő vásárlás inkább a férfiakra jellemző.

A felmérés reprezentatív, november 16. és 21. között a felnőtt magyar lakosság 1500 fős mintáját kérdezték meg.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!