2024.05.31. 10:00
Karácsony Gergely külföldről pénzelt kampányában a chatbotokat is bevethették
A legkorszerűbb informatikai alkalmazásokat is bevetette 2019-ben Karácsony Gergely főpolgármester-jelölti kampányában a Bajnai Gordon és Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport: a választói adatgyűjtésben kulcsszerepet játszhatott az észtországi vállalatuk tulajdonában lévő üzenetküldő alkalmazás.
Bajnai Gordon és Karácsony Gergely
Forrás: MTI
Fotó: Máthé Zoltán
A cég szerződésajánlatában felkínált WinWithMe rendszerhez hasonló úgynevezett chatbotokkal akár a felhasználók által érzékelhetetlen módon is tökéletes politikai profilokat lehet készíteni a közösségi médiában aktív emberekről – olvasható a Magyar Nemzet cikkében.
Az eddig nyilvánosságra került dokumentumokból kiderül, hogy Karácsony Gergely 2019-es önkormányzati kampányában ugyanaz a kör biztosította a finanszírozást, illetve a technikai támogatást.
A volt baloldali miniszterelnök, Bajnai Gordon és bizalmi emberei – az extitokminiszter, Ficsor Ádám, valamint az egykori kabinetfőnök, Szigetvári Viktor – nevével fémjelzett DatAdat-cégcsoport komplex ajánlatot tett: közösségimédia-kampánnyal és a mozgósításhoz szükséges eszközökkel is segítette a főpolgármester győzelmét.
A Szuverenitásvédelmi Hivatal hétfőn közzétette azokat a dokumentumokat, amelyek a Bajnaiék által felajánlott szerződésajánlatot tartalmazzák. Ennek része volt a közösségimédia-felületek működtetése, informatikai szolgáltatások, tízezer botfeliratkozó, ötvenezer, az adatbázisban szereplő személy kezelése, valamint tömeges e-mail-küldő és online petíciós rendszer üzemeltetése. A DatAdat ajánlatában állandó tanácsadó szolgáltatás és tömeges sms-küldési lehetőség is szerepelt.
Kulcsszerepet kapott a Messenger bot
A 2019-es ajánlatban az informatikai szolgáltatások felsorolásában olvasható: „1 Messenger botot tartalmazó WinWithMe rendszer.” Ez a szoftver többször szóba került a Magyar Nemzet csütörtökön közzétett cikkében idézett tavaly decemberi jelentésben is. Ezt a beszámolót a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) tette közzé, miután kivizsgált egy kéretlen hívásokra és sms-ekre vonatkozó bejelentést. Az eset a 2021-es előválasztási kampányban történt, de a szereplők ugyanazok, mint 2019-ben: Karácsony Gergely stábja, az őt támogató 99 Mozgalom, valamint Bajnaiék cégcsoportja. A főpolgármester akkor éppen a baloldal miniszterelnök-jelölti pozíciójáért szállt ringbe, és a DatAdat a két évvel azelőtti önkormányzati megméretéshez hasonlóan támogatta őt közösségimédia-kampánnyal és a hatósági vizsgálat tárgyát képező tömeges sms-küldésekkel, illetve szintén a mozgósítást szolgáló telefonhívásokkal. A NAIH jelentésében többek között olyan érdekes információk is olvashatók, mint például az, hogy a Datadat GmbH – a cégcsoport osztrák vállalata – saját bevallása szerint segítette Karácsony mozgalmát az adatgyűjtésben is, méghozzá a WinWithMe Facebook Messenger üzenetküldő alkalmazással. A szoftver tulajdonosa pedig a DatAdat OÜ, Ficsor és Szigetvári észtországi érdekeltsége, amely a 2019-es, Karácsony főpolgármester-jelölti kampányára készített szerződést jegyezte.
Politikai profil készítése a Facebook-aktivitás alapján
Ezt megkönnyíti, hogy valós időben is lehetséges elemezni és profilozni a felhasználókat a facebookos aktivitásuk alapján. Alig hetven lájk elemzése szükséges ahhoz, hogy az adott felhasználó viselkedését jobban kiismerjék, mint az illető közeli barátja, százötven lájknál már annyit tudnak az adott személy viselkedéséről, mint a saját szülei, háromszáz kedvelés felett pedig már többet, mint az illető házastársa. A kinyert adatok elemzésével olyan profil készíthető a felhasználóról, amelynek alapján könnyen kideríthető, hogy az illető milyen bőrszínű, milyen szexuális irányultságú, illetve hogy milyen a politikai szimpátiája.
A teljes cikk a további részletekkel IDE KATTINTVA olvasható!