2013.09.11. 08:38
Derecskéről Bamakóra
Derecske - Egy nappal hamarabb célba értek a Bamako Nyári Ralli versenyzői.
Derecske - Egy nappal hamarabb célba értek a Bamako Nyári Ralli versenyzői.
Korábban beszámoltunk arról, hogy Derecskéről augusztus 22-én, Nyíregyházáról pedig 23-án startolt a Farkas Norbert-Bruno Ehrler páros a Bamako Nyári Rallin. Az 5500 km-es utat terv szerint augusztus 31-re kellett volna teljesíteni, ám ők egy nappal korábban, 30-án megérkeztek az üzbég fővárosba, Taskentbe.
A páros derecskei kötődésű résztvevőjét, Farkas Norbertet telefonon, svájci otthonában értük utol, s kérdeztük az útról.
- Túl azon, hogy az induláskor kapott 21-es rajtszám szerencsésnek bizonyult, nagyon egyszerű oka volt az egy nappal korábbi célba érésünknek: Brunónak esküvőre kellett igyekeznie, így miután megérkeztek Taskentbe, ő rögtön fordult is vissza Svájcba repülővel. A nyolc hosszú napról megtudtuk: bejöttek azok a félelmek, amiktől tartottak az induláskor. Sok technikai problémával kellett megküzdeniük. Annak ellenére, hogy a Lada Níva egy megbízható autó, sokat kellett szerelni rajta: cserélni kellett a jobb első féket, gyakran kellett tisztítani a karburátort, de gondok voltak a gyújtással is, s leszakadt a kipufogódob is, nem beszélve a különböző csavarok meghúzásáról. Egyszer kereket is cseréltek, mert tönkrement az egyik felni.
A haladást két határátkelő lassította: egyik az ukrán-orosz határon, amikor is 4 órát kellett várakozniuk, pedig az orosz határőrök és vámosok nagyon segítőkészek voltak. A másik még durvább volt: Kazahsztán és Üzbegisztán határán 9 órás várakozásban volt részük, annak ellenére, hogy külön sávot nyitottak számukra.
A kérdésre, hogy kényszerült-e valaki az út feladására, Norbert azt felelte: egy holland párosról tudják, hogy igen, illetve egy szintén holland, ám női páros kénytelen volt feladni a rallit, mivel autójuk motorterében tűz keletkezett, s éppen Norberték érkeztek segítségükre: elvontatták őket szervizbe. Ez 3-4 nappal a cél előtt történt.
Minden nap sokat voltak a kocsiban, sokat vezettek, sőt volt olyan nap, amikor nem is aludtak, mert úton voltak. Egyébként vadkempingben, sátrakban éjszakáztak, vagy szállodában. Egyszer azonban a kocsiban aludtak, mert nem érték el az esti találkozási pontot. Az időjárás némileg más volt az itthoninál: nappal erősen sütött a Nap, fújt a szél, 35-40 fok volt kinn, estére, éjszakára viszont lehűlt a levegő 10 fok körüli hőmérsékletre. Nappal az autóban még melegebb volt, mert a túlhevüléstől tartva, bekapcsolták a fűtést, ami folyamatosan ment.
A fiúk – ahogyan ilyen körülmények között lenni szokott - hiányt szenvedtek tiszta ruhában, de a helyi ételspecialitásokat sem kóstolhatták meg, mivel mindig úton voltak. Így aztán maradt a hűtőtáska otthonról hozott tartalma: füstölt kolbász, szalonna.
HBN-NYG