2008.03.09. 19:18
Kizárt a politikai földindulás
<p>Nyíregyháza - Egy mindenkit érintő, de valójában senki által át nem látott rendszerek megváltoztatásáról, pontosabban ezek megítéléséről szólt a népszavazás – vallja Murányi István nyíregyházi szociológus</p>
A szociológus szerint a pártok nem segítettek a szavazóknak átlátni, miről is szól a reform.
Egy mindenkit érintő, de valójában senki által át nem látott rendszerek megváltoztatásáról, pontosabban ezek megítéléséről szól a népszavazás – vallja Murányi István szociológus, aki szerint éppen a nem megfelelő tájékozottság miatt volt irreális az az elvárás, hogy az emberek racionálisan döntsenek.
– A népszavazás paradoxona, hogy a három kérdés – a vizitdíjról, a kórházi napidíjról és a tandíjról – az egészségügy és a felsőoktatás szükségesnek tartott, de részleteiben és hosszú távú következményeiben nem ismert átalakításához kapcsolódik.
Ha a kérdéseket leegyszerűsítjük, nincs nehéz dolgunk: a szavazóknak azt kell eldönteniük, hogy akarnak-e fizetni. Azt látom, hogy a pártok nem törekedtek arra, hogy ezen túllépjenek és segítsenek átlátni: mit is jelent az átalakítás (nevezhetjük akár reformnak is) pontosan.
A kormánypártok szinte alig kampányoltak: a népszavazás kimenetele egyértelmű, ezért sem túl sok pénzt, sem túl sok energiát nem öltek a kampányba, inkább a szavazás, illetve az eredmény súlyát próbálták kisebbíteni.
Azok közül is, akik a baloldal táborát erősítik, valószínűleg csak azok mentek el szavazni és mondtak nemet, akik ezen pártokkal tartanak tűzön-vízen át, de az MSZP és az SZDSZ szavazói közül is többen a tanácstalanság miatt maradtak otthon.. A Fidesz az igenek túlsúlyából egy szimbolikus politikai tőkét kovácsolhat, amit fel is lehet, és valószínűleg fel is fog használni a jövőben.
Az a politikai földindulás azonban, amit a népszavazás eredményétől az ellenzéki oldalon sokan várnak, az alkotmányos eszközöket figyelembe véve, teljesen kizárt. Ez a népszavazás valójában egy igen költséges demokratikus aktus, mely a szocialista pártban felgyorsíthat bizonyos folyamatokat, ám azt a két évet, ami a következő országgyűlési választásokig hátra van, nem tudja lerövidíteni.
Jegyzőkönyv |
Kiragadott mondatok, amelyek a kampány során hagzottak el Szabolcs–Szatmár–Bereg |
megyében:
– Az, hogy a vizitdíj megszünése esetén a háziorvosoknak hiányozni fog
a korábban bejövő pénzösszeg, tisztességtelen és becstelen megközelítése
a témának. (Tarlós István, a Fidesz népszavazási kampányának politikai
vezetője, 2008.02.20. Mátészalka)
– Aki a vizitdíj- és a kórházi napidíj eltörlése mellett teszi le voksát
a népszavazáson, az igent mond az adók- és a járulékok emelésére. (dr.
Horváth Ágnes egészségügyi miniszter 2008.02.20. Nyíregyháza)
– A népszavazás valódi tétje: megmarad-e a háziorvosoknál a havi átlag
180 ezer Ft-os bevétel, vagy veszélybe kerül a biztonságos működésük.
Ha megszűnne, átlagosan 25 százalékkal csökkenne a háziorvosi rendelők
bevétele. Ezt nem pótolja a központi költségvetés.
(dr. Vojnik Mária az MSZP országgyűlési képviselője)
– Az MDF álláspontja szerint a március 9-i népszavazás nem más, mint
a két nagy párt hatalmi vitája. A feltett kérdések a napi politika és
gazdaság részei, semmiképpen nem népszavazáson eldöntendő feladat. (Gyüre
Lajos MDF megyei alelnöke)
– Erőteljesen jelentkezik az ellenzék részéről az államba vetett hit,
amikor pedig az a cél, hogy egyre inkább csökkenjen az állam szerepvállalása.
1990 után ezen az úton indult el az ország, az elmúlt évek reformfolyamatai
– így az egészség- és az oktatásügy is – ezt erősítették, a Fidesz éppen
ezt akarja megakadályozni. (Jüttner Csaba SZDSZ megyei elnöke)
– A kormány döntései szöges ellentétben vannak az ígéretekkel, így a
demokratikus gondolkodás minimuma, a bizalom rendült meg a politikusok
iránt. (Kövér László, Fidesz választmányának elnöke, 2008.03.07.
Nyíregyháza)
– A három igennel szavazók azt üzenhetik meg a hatalmon lévőknek, hogy
kétszer nem hajlandók fizetni az egészségügyi ellátásért, hiszen egyszer
már a társadalombiztosítási járulékot kifizették. A három igennel azt
is meg lehet üzenni a hatalomnak, hogy nem lehet következmények nélkül
becsapni az embereket. (dr.Vinnai Győző a Fidesz nyíregyházi elnöke)
– Nincs olyan szándék, hogy ha a március 9-i népszavazás eredményeként
új helyzet áll elő, 2009-től új adó- vagy járulékemeléssel pótolják az
esetleg kieső vizitdíj-, kórházi napidíj- és tandíjbevételeket. (Veres
János pénzügyminiszter 2008. 02.07.)
– A Szociális Népszavazás egyedisége abban áll, hogy most először fordul
elő az, hogy az emberek népszavazást indítanak a kormány intézkedései
ellen (Orbán Viktor a Fidesz elnöke Nyíregyháza 2008. 02.23.)
– Fontos érv a tandíj mellett, hogy akik hozzájárulást fizetnek, komolyabban
veszik majd a tanulást, és a szolgáltatások színvonalának emelkedését
is elvárhatják az intézménytől. Erre forrásuk is lesz a főiskoláknak és
egyetemeknek, hiszen a befolyt összeg az iskoláknál marad. (Kiss Gyula,
az SZDSZ megyei alelnöke)
– A Fidesz már elveszítette a népszavazást. Nem érték, hanem sikeresség
szerint állították össze a kérdéseket, s közjogi értelemben semmi hatása
nem lesz a szavazás kimenetelének a kormányra nézve. (Tukacs István,
az MSZP országgyűlési képviselője)
– A népszavazás sikere a fiatalok sikere lesz. Elfogadhatatlan, hogy
ne a tehetség, hanem a szülők pénztárcája határozza meg a fiatalok továbbtanulását.
(Magera Tibor, a Fidelitas nyíregyházi elnöke)
– A szociális népszavazás célja a kormány leváltása, s ez az egyetlen
mód, hogy a jelenlegi válságból kikeveredjen az ország. (Fülöp István,
a megyei közgyűlés elnöke)
Megkérdeztük: Ön mi alapján döntött a fülke magányában?
Egyetlen dolog számított, így nem volt nehéz döntenem. Következetesen gyűlölöm a hazugságot, a tiszta szó híve vagyok.
Dr. Váradi József, Nyíregyháza
Figyelembe vettem az elmúlt hat esztendő történéseit. Azt tapasztaltam egyre szegényebbek vagyunk. Egyértelmű volt a válaszom.
Molnár László, Kemecse
Az élettapasztalatom formálta a véleményemet. Döntés előtt sok kampánybeszédet, érvet, ellenérvet is meghallgattam, s elolvastam.
Spivák Józsefné, Nyíregyháza
Erkölcsi alapon döntöttem. Nekem nem kellett fizetnem a tanulásért, ne kelljen másnak se. A vizitdíj kérdésében szubjektív voltam.
Dr. Gacsályi Csaba, Nyíregyháza
A politikai meggyőződésem most sem hagyott cserben. A szociális érzékenységem is segített első perctől tudtam a válaszokat.
Mikó Ferenc, Nyírpazony
Népszavazások Magyarországon
Magyarországon 1989 óta 2008. március 9-éig ötször tartottak ügydöntő népszavazást:
1989. november 26. - Négy Igen:
Az SZDSZ kezdeményezésére zajlott az első népszavazás a következő kérdésekről: kivonuljanak-e a pártszervezetek a munkahelyekről, elszámoljon-e vagyonával az MSZMP, a szabad választás után kerüljön-e sor a köztársasági elnök megválasztására, feloszlassák-e a munkásőrséget.Az első országos ügydöntő népszavazáson - amelyet a négy igenes népszavazásként tart számon a köznyelv - a választópolgárok (7 799 059 fő) 58,03 százaléka vett részt, és a négy kérdésre a többség igennel válaszolt.
1990. július 29. - Elnökválasztás:
A második országos ügydöntő népszavazást a köztársasági elnök közvetlen választásáról tartották, az aláírásgyűjtés az MSZP támogatásával kezdődött meg. A referendum a 14 százalékos részvétel miatt érvénytelen volt. Az összes (7 820 161) választópolgárból mindössze 1 093 612 fő ment el szavazni.
Az első két népszavazáson az 1989. évi XVII törvény volt érvényben, miszerint a népszavazás akkor érvényes és eredményes, ha az ország összes választópolgárának több mint a fele, azaz 50 százalék + 1 fő érvényesen szavazott és az érvényesen szavazóknak több mint a fele a megfogalmazott kérdésekre azonos választ adott.
Az Alkotmánybíróság 1993-ban született határozata kötelezte a törvényhozást a népszavazási törvény módosítására. Az 1997. október 31-én hatályba lépett alkotmánymódosítás rendelkezései szerint az ügydöntő országos népszavazás akkor eredményes, ha az érvényesen szavazó választópolgárok több mint a fele, de legalább az összes választópolgár több mint egynegyede a megfogalmazott kérdésre azonos választ adott.
A következő népszavazás idejére azonban a törvénymódosítás még nem született meg.
1997. november 16. - NATO: A harmadik országos ügydöntő népszavazás kérdése ez volt: Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság a NATO-hoz csatlakozva biztosítsa az ország védettségét? A referendumon az összes választópolgár (8 059 039 fő) 49,24 százaléka (3 968 668 fő) vett részt és a résztvevők 85,33 százaléka szavazott igennel.
Az Országos Választási Bizottság jogértelmező vita után érvényesnek nyilvánította a szavazást; figyelembe vette, hogy a törvényhozók mulasztása miatt a népszavazás kapcsán ütközött egymással az alkotmány és a törvény, de úgy ítélte, hogy az alkotmány - mind a jogalkotói szándék, mind pedig a jogforrási hierarchia szempontjából - magasabb rendű jogszabály, mint a népszavazási törvény.
2003. április 12. - Európai Unió: A negyedik alkalommal Magyarország európai uniós csatlakozásáról tartottak országos ügydöntő népszavazást, ezúttal kivételesen szombati napon. A választásra jogosult polgárok (8 042 272 fő) 45,62 százaléka, azaz 3 669 252 fő járult az urnákhoz, a csatlakozásra az érvényesen szavazók 83,76 százaléka (3 056 027 fõ), az összes választásra jogosult állampolgár 38 százaléka mondott igent.
2004. december 5. - Kettős állampolgárság / Kórházprivatizáció:
A sorrendben ötödik országos, ügydöntő népszavazáson a határon túli magyarok kedvezményes honosításáról, azaz a kettős állampolgárságról és a kórházak privatizációjáról döntöttek a szavazók. A részvétel 37,49 százalékos volt, mivel a 8 048 739 választásra jogosult állampolgár közül 3 017 739 fő ment el szavazni.
A hivatalos végeredmény szerint mindkét népszavazás eredménytelennek bizonyult, miután egyik kérdésre sem adott azonos választ a választópolgárok 25 százaléka. A Legfelsőbb Bíróság által elrendelt újraszámolás után az első kérdés esetében az igen és nem szavazatok aránya 65,02/34,98 százalékról 65,01/34,99 százalékra változott. A második kérdésnél az igen-nem arány 51,57/48,43 százalék maradt.
- Galambos Béla, Koncz Nóra -