Nicsak, ki figyel?

2020.02.28. 06:00

Rajtakapták, hogyan tartja szemmel felhasználóit a közösségi oldal

Furcsa összefüggésre figyelt fel egy mesterséges intelligencia-szakértő a „Kit ismerhetek?” ajánlásban.

Forrás: Shutterstock

Bár a most divatos TikTokkal kezdődött, talán nem csak a 15 másodperces videómegosztó, hanem más közösségi portál működésére is világít az eset.

" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Marc Faddoul, a kaliforniai Berkeley Egyetem kutatója néhány napja csatlakozott a TikTokhoz, met meg akarta vizsgálni, hogy miként működik a tizenévesek körében annyira népszerű kínai közösségi oldal.

És megfigyelhette, hogy mikor követett valakit,

az ajánlott fiókok profilképei kísértetiesen hasonlítottak az előbbiekben követett személy profilképéhez.

Aztán újabb fiókokat készített, s követések után az azoknak ajánlottak is mind fizikailag hasonlítottak az „előbbi” képéhez.

Magyarán szólva:

egy fiatal szőke nő bejelölése után hogy, hogy nem, rendre ajánlásokat kapott más szőke nők követésére.

Fekete férfiak követése olyan ajánlásokhoz vezetett, amelyek szerint további fekete férfiakat kellene követni, s csak úgy, a szakállas fehér férfiak követése után az oldal ajánlásokat dobott más fehér szakállú férfiakhoz. Idős emberek jelölése után ajánlásokat kapott más idős emberek követésére, és így tovább.

Fotó: Marc Faddoul/ Twitter

Faddoul megfigyelése persze nem tudományos értékű, de azért a megfigyeléseit elküldte a Recode-nak. A Recode áttekintette a Faddoul által küldött képernyőképeket, és elvégezte ugyanazokat a kereséseket, mint ő.

A kereséseik pedig nagyon hasonló eredményeket hoztak: az ajánlott követések fizikailag hasonlítottak a követett eredeti fiókhoz. És

nem mindig külső egyezésről volt szó: kapcsolat lehetett a kedvelt zene, a természet vagy a háziállatok szeretete,

írja a Vox.

Miért is érdekes egyáltalán Faddoul megfigyelése?

Mert kicsit rávilágít, hogy miképpen (is) szerveződik egy közösségi oldal.

Ezek a platformok olyan algoritmusokat próbálnak felépíteni, amelyek a felhasználók igényeinek megfelelő eredményeket hoznak. Ennek a látszólag kedvező törekvésnek azonban nem kívánt mellékhatásai lehetnek, és jogos aggályokat vethetnek fel a régen ismert, úgynevezett szűrőbuborékokkal kapcsolatban.

Torz világképet eredményezhet

A szűrőbuborékba zárt ember ugyanis csak azt látja, amire az algoritmusok szerint szüksége van, nem találkozik a véleményével ellentétes – bár alkalmasint mégoly jogos – információkkal.

Az erősen személyre szabott internetes tartalom elszigeteltséghez vezet. Ha a közösségi oldalakon csak olyan embereket látunk, akiknek a kinézete és a véleménye hasonlít a miénkhez, beleragadhatunk egy végtelen visszajelzésbe, hurokba, amely eltorzítja a világ valóságos képét.

Amennyiben Faddoul tapasztalata megalapozott, akkor a TikTok ugyanazt a félretájékoztatást varázsolja felhasználói köré, mint például a Twitter és a Facebook.

A TikTok visszautasította Faddoul megállapításait. „Nem tudtuk megismételni a megfogalmazottakhoz hasonló eredményeket„ – mondta a népszerű videómegosztó szóvivője.

Szerencsére (?) a TikTok annyiban különbözik a többi közösségi oldaltól, hogy nemigen keres benne senki információt.

Borítóképünk illusztráció

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!