2024.08.02. 11:41
Ha nem láttad előre, már mindegy: ennyi gyorshajtót szűrt ki a VÉDA fél év alatt Hajdú-Biharban
A szupertraffipaxoknak is nevezett berendezések így sincsenek teljesen kihasználva. Naponta sok-sok jogsértést rögzít a VÉDA-rendszer Hajdú-Biharban.
Több mint 17 és fél ezer sebességtúllépést rögzített a Hajdú-Biharban működő nyolc „szupertraffipax” 2024 első hat hónapjában – tudta meg a Cívishír az Országos Rendőr-főkapitányságtól. A múlt évben összesen 30 ezer 515 ilyen szabályszegést dokumentáltak a VÉDA-nak rövidített fix ellenőrző pontok a vármegyében. A berendezések által rögzített sebességtúllépések közigazgatási hatósági elbírálását a rendőrség egy szabolcs-szatmár-beregi szerve végzi.
A szupertraffipaxok 2016 óta működnek az ország útjain, a hajdú-bihari berendezéseket is ekkor telepítették a főutak legforgalmasabb útszakaszain. Hol van Hajdú-Biharban VÉDA?
A nyolcból három Debrecen határában (a 33-as, 35-ös, 47-es főutakon), kettő Püspökladánynál (a 4-es, 42-es főutakon), egy-egy Berettyóújfaluban, Bocskaikertben és Tépénél található.
Tavaly felröppentek hírek arról, hogy az ellenőrző pontokat arcfelismerő kamerákkal szerelik fel. A rendőrségnél mostani érdeklődésünkre úgy nyilatkoztak, hogy az eszközöket az elmúlt nyolc évben nem fejlesztették és jelenleg sincs erre szándék.
Nem csak a sebesség mérésére képes a VÉDA
Bár ezek a messziről feltűnő, az utak fölé benyúló ellenőrző pontok a sebességmérésről híresültek el, valójában egy sor másik szabálysértés felismerésére is alkalmasak. Így többek között a vasúti átjáróban elkövetett jogsértések kiszűrésére, a záróvonal-átlépés, a tilos jelzésen áthaladás, a leállósávhoz kötődő előírások megsértésének észlelésére. A hajdú-bihari VÉDA-rendszereket e célokra azért nem használják, mert a telepítésük helye nem teszi lehetővé ilyen jogsértések rögzítését.
A sebességtúllépésen kívül van még egy szabályszegés, amire az itteni berendezések is alkalmasak: képesek rögzíteni a biztonsági öv használatának elmulasztását. A rendőrségnél azonban azt válaszolták, hogy erre a szabálysértésre vonatkozóan nem rendelkeznek adattal.
Ha nem is kaptunk magyarázatot, következtetni azért lehetséges. Az övhasználat elmulasztása ugyanis nem tartozik az objektív felelősség körében kiszabható büntetések körébe. Magyarul: emiatt nem a gépjármű üzembentartója büntethető, hanem az, aki elmulasztotta bekapcsolni magát. Innentől viszont a szankcionálási folyamat nem automatizálható. Ezért ezt a szabálysértést a rendőrség inkább a megállításos ellenőrzések során kéri számon.
Van egy másik oka is annak, hogy a VÉDA-rendszerrel mégsem erőltetik az övhasználat miatti szankciókat. A kamerák valójában optimális fényviszonyok között képesek meggyőző minőségű felvételek készítésére, miként az öv színe és a gépjárműben ülő ruhájának a színe is befolyásolhatja az övhasználat megítélését. Ezért aztán megint csak az a helyzet, hogy minden egyes, a gép által továbbított felvételt emberi elemzés alá kellene vetni – ez nem akarják.