2008.03.27. 08:05
Jövő nyártól új buszokon szárnyalunk?
<p>Debrecen - Világvárosokat is lepipálhat Debrecen, ha sikerül megvalósítania azt a ma még álomszerűnek tűnő helyi autóbusz-közlekedést, melyre az önkormányzat a közelmúltban írt ki pályázatot. De mit is vár el a város a leendő szolgáltatótól?</p>
Érdekli őket
Úgy hírlik, hogy a város a saját cégét (a villamos- és troliközlekedést üzemeltető DKV Zrt.-t küldi harcba a helyi autóbusz-közlekedéséért), bár erről a vagyonkezelő igazgatósága csak a jövő héten határoz. Meglepő lenne, ha nem így történne, hiszen racionálisnak tűnik az, hogy az ország második városában egy kézben összpontosuljon a helyi közösségi közlekedés.
Noha a Hajdú Volánnál pontosan tudják, hogy jelenleg nem felelnek meg a pályázati kiírásban foglaltaknak, fontolgatják, hogy mit tegyenek.
Egy biztos: a legnagyobb rutinjuk ezen a téren nekik van. A harmadik potenciális pályázó, a Széles Gábor érdekeltségi körébe tartozó Ikarusbus Járműgyártó és Értékesítő Kft. stratégiai tanácsadója már hetekkel ezelőtt sem titkolta, hogy érdekli őket az üzlet.
Mellettük szólhat az, hogy gyártanak olyan járműveket, amilyeneket a pályázat kiírója keres, másrészt a határainkon innen és túl is üzemeltetnek menetrend szerinti helyi autóbusz-közlekedést.
Magasra tett léc
De milyen buszokat is szeretne a debreceni utcákon látni a városvezetés? És milyen feltételeket támasztanak a leendő szolgáltatóval szemben. Nos, a Hajdú Volán 168 autóbusszal (76 szóló és 92 csuklós) tavaly több mint 80 millió embert szállított, miközben járművei mintegy 9 millió kilométert tettek meg. Nem kis feladatról van tehát szó.
Elvárás, hogy a leendő szolgáltató járműparkjának legalább a fele egy gyártótól származzon, a teljes járműpark legfeljebb három gyártmányból tevődhet össze, és azonos megjelenésűnek (szín) kell lenniük.
Autóbuszt, de milyet? |
A szolgáltatás indulásakor legfeljebb
hároméves buszok
A jármûállomány legalább fele egységes gyártmányú legyen
A jármûpark legfeljebb három gyártmányból tevõdhet össze
Mindegyik jármû alacsony padlós legyen
Rokkantrámpával szereljék fel a buszokat
GPS alapú utastájékoztatási rendszerük legyen
Legalább minden második légkondicionált legyen
A buszok életkora a szolgáltatás kezdetekor darabobként a három évet nem haladhatja meg, és legalább minden másodikat utastéri légkondicionálóval is fel kell szerelni.
További elvárás, hogy valamennyi jármű alacsonypadlós legyen, és rendelkezzen rokkantrámpával.
Csak olyan szolgáltató pályázhat, aki rendelkezik 100 ezer fő fölötti városban ellátott közösségi közlekedésre (autóbusz, trolibusz vagy villamos) irányuló közszolgáltatási szerződéssel. Fontos, hogy miközben a közszolgáltatásból származó összes bevétel a leendő szolgáltatót illeti meg, ennek fejében ő szerzi be és üzemelteti a járműveket, GPS-alapú utastájékoztatási rendszert működtet, gondoskodik a jegyek, bérletek előállításáról és forgalmazásáról.
A pályázónak nyilatkoznia kell arról is, hogy a szolgáltatást jelenleg bonyolító munkavállalókat a szükséges létszámban alkalmazza.
Petneházi Attila
E-mail: [email protected]
Kapcsolódó anyagok:
Széles Gáborékat érdekli a buszüzlet
Széles Gáborékat érdekli a buszüzlet. A Hajdú Volán vezetői még vizsgálják a lehetőségét annak, hogy a vállalat elinduljon-e (illetve, elindulhat-e) a debreceni önkormányzat által a menetrend szerinti buszos személyszállításra kiírt nyílt pályázaton. |
Alapvető garanciákat hiányol a Hajdú Volán Zrt. menedzsmentje a debreceni önkormányzat által a menetrend szerinti buszos személyszállításra kiírt pályázatból |
A Volán kifejezetten drágán nyújtja szolgáltatásait, ezért a polgármesteri hivatal újragondolja a közlekedési vállalattal kötött szerződését. |