2008.09.10. 05:39
Vizsgálat zsebre
<p>Majdnem tízezerért ajánlja daganatszűrő szolgáltatását egy vállalkozás, és minimum ötvenezerért egy olyan, amelyik altatásban, azaz fájdalommentesen végez amúgy rendkívül kellemetlen, olykor gyötrelmeket okozó vizsgálatot. <STRONG>Szabó Katalin jegyzete.</STRONG></p>
Sok pénzért kínál kényelmes elhelyezést, tévés, internetes betegszobát a Kenézy-kórház is. De említhetjük a magánrendelésekben teljes költséggel számlázó fogorvosokat és nőgyógyászokat (már volt idő hozzászokni).
Valószínűleg az ő hasznuk is tetemes. Azt mondom: legyen! Legyen minél több, s adjon megbízható ellátást. Ne várakoztasson, ne hozzon mások előtt megalázó helyzetbe, forduljon hozzám figyelemmel, tapintatosan – ha megfizetem.
És, ha nem? Ha nincs rá pénzem? Akkor is legyen. Jó az minden biztosítottnak, ha a tehetősek nem mindig az Országos Egészségbiztosítási Pénztárból (mindannyiunk közös kasszájából), szűretik és kezeltetik magukat, hanem „kicsengetik zsebből” az árát.
Másfelől hasznos az „ingyenes” egészségügynek, ha felfelé húzza a fizetős. Valamivel kevesebb betegük lehet ugyan, s emiatt kisebb bevételhez juthatnak, de épp ez a körülmény indítja (remélhetően) az ágazat összes dolgozóját az elmozdulásra a színvonalasabb szolgáltatás felé.
Mert semmi nem írja elő, hogy az „sztk”-ban a beteget kifejezetten várakoztatni kell, és szabad vele félvállról beszélni.
Az sem törvényszerű, hogy a kórházban bűz terjengjen a vécé körül, mosoly pedig csak a zsebbe dugott borítékért jusson. Ha lehet jobb, legyen!
Kissé bonyolultabb persze a kép, mivel a legjobb szakemberek elvándorlása és az OEP szegénysége miatt a mérleg egyelőre nem a kiegyensúlyozás felé mozdul. Ellenkezőleg: a nagy rendelők és kórházak súlyos anyagi és személyi gondokkal küzdenek, a tőkeerős magánvállalkozások pedig szépen gyarapodnak.
Eltart ez még egy ideig, aztán - reménykedjünk – csökken majd a távolság a kétféle szolgátlatás minősége között. Hogy mikor és mennyire, az rajtunk is múlik.