2013.03.25. 17:35
"Birkapásztor nép vagyunk"
Debrecen - Jelenleg Magyarországon (legalábbis elvileg) bármilyen öreg személygépkocsi befogható taxizásra.
Debrecen - Jelenleg Magyarországon (legalábbis elvileg) bármilyen öreg személygépkocsi befogható taxizásra."A mi szakmánkban a gépjármű megfelelő műszaki állapota mindennek az alfája és omegája. Ez természetesen igaz a munkavédelmi és a munkabiztonsági megfontolásokra is" - válaszolta érdeklődésünkre Tisza Tibor, a Főnix Taxi ügyvezető igazgatója.
Télen télit...
Elmondása szerint miközben jogszabály nem kötelezi a magyar autósokat a téli gumi használatára, a társaságuk megköveteli a taxis kollégáktól az évszaknak megfelelő gumiabroncsok alkalmazását. Ugyancsak fontos munkabiztonsági szempont, hogy immár az autóik 90 százaléka több légzsákkal felszerelt, így egy esetleges ütközés során az utas és a sofőr is jó eséllyel szállhat ki sértetlenül a taxiból.
- Az a baj, hogy sok tekintetben még mindig birkapásztor nép vagyunk, aki csak kullog a nyáj után. A kollégáink védelme érdekében miért nem lehet elrendelni például (angol és amerikai mintára) az utastér elválasztását egy plexi fallal. Hivatalosan erre nincs lehetőség, az egyedi átalakításokat pedig a hatóságok nem engedélyezik. Így aztán marad az URH-rádió, mint a taxisok egyetlen hivatalos önvédelmi "fegyvere" - fogalmazott a szakember.
Fáradtan ne!
Az autósiskoláknál is alapvető munkavédelmi, munkabiztonsági elvárás a műszaki és esztétikai szempontból egyaránt kifogástalan jármű, miként az is, hogy indulás előtt ellenőrizni kell a folyadékszinteket, a világítást és a gumiabroncsok állapotát. Teherautónál még azt is meg kell néznie az oktatónak, hogy a plató oldalsó ajtajai megfelelően vannak-e rögzítve - tudtuk meg Czuprik Andrástól, a Czuprik Autósiskola vezetőjétől. Elmondása szerint egy oktató napi tíz óránál többet a forgalomban nem oktathat, a tanuló pedig naponta legfeljebb két órát vezethet.
- Talán mondani sem kell, de oktatás közben a kolléga nem olvashat újságot, nem fejthet rejtvényt, de még a rádiót vagy a magnót is csak a tanuló előzetes beleegyezésével kapcsolhatja be a forgalomban. Ugyancsak aranyszabály, hogy a tanulóutat tilos más céllal (például személy- vagy áruszállítással) összekötni, miként az is alapvető elvárás, hogy az oktató minden körülmények között udvarias legyen - avatott be a részletekbe a régi autós szakember.
ÉKN