2020.07.06. 07:30
Milyen közlekedők vagyunk?
A balesetek okai túlnyomó részben a közlekedési szabályok be nem tartásából adódnak.
Fotó: Napló-archív
Nem telik el úgy nap, hogy ne halljunk közúti balesetekről, azonban a legtöbb megelőzhető lenne, ha figyelmesebbek lennénk, és belátnánk a saját hibáinkat. Nyilvánvalóan mindenki szeretne időben beérni a munkahelyére, a boltba vagy éppen a gyerekért az iskolába, de vajon milyen áron akarjuk elérni a kívánt célt a cívisvárosban? Hajdu Kristófot, a Koroknai Autósiskola gépjárművezető-szakoktatóját kérdeztük, hogy mit gondol a debreceni közlekedési morálról, illetve arra is választ kaptunk, hogy mi befolyásolja a sofőrök magatartását.
– Összességében egy átlagos megyeszékhely közlekedését mutatja Debrecen. Hasonló közlekedési morállal találkozhatunk a többi vidéki megyeszékhelyen is, a budapesti közlekedés az, ami talán már nagyobb különbséget mutat. Nálunk is a reggeli és a délutáni csúcsban a legnehezebb és legidegőrlőbb a továbbjutás. A csúcsforgalmon kívül a közlekedők magatartása nagyban nem különbözik más hasonlóan nagy városok közlekedőitől. A balesetek okai jelenleg is túlnyomó részben a közlekedési szabályok be nem tartásából adódnak. A legtöbb ilyen baleset az elsőbbség meg nem adása és a sebességhatár túllépése miatt történik. Előbbi inkább a figyelmetlenség miatt, az utóbbi pedig a túlvállalás folytán következik be – kezdte a debreceni közlekedési morál bemutatását a Naplónak.
Nem a kor számít
A gépjárművezető-szakoktatók számos vezetési stílussal találkoznak, amit a személyiségünk, a korunk nagyban befolyásol. – Ahogy mindig, jelenleg is a fiatalabb sofőröknél jelenti a legnagyobb gondot a felelősségtudat és az előrelátás hiánya.
„Fiatal felnőttként kevésbé látjuk be mekkora felelősség a járművezetés. Nem hiába szoktuk mi oktatók is azt mondani, hogy a jogosítvány egyfajta fegyver.”
Ezek a tényezők jobban felfedezhetők az idősebb korosztály jelentkezőinél, de itt sem tekinthetjük általánosan jelenlévőnek. Talán a legnagyobb különbség a fiatalabb, illetve az idősebb korosztály tanulói között az a műszaki kérdések iránti érdeklődésben van: a fiatalokat kevésbé, az idősebbeket jobban érdekli – ismertette. – A vezetői stílust nem az befolyásolja a leginkább, hogy a jogosítvány megszerzésekor hány éves a tanuló, inkább a személyiségünktől, illetve a személyiségünk fejlődésétől, változásától függ, hogy milyen sofőrök leszünk. Amilyen személyiségjegyeket birtoklunk, általában hasonlóan közlekedünk. Idővel, ahogyan változunk, úgy tud változni vele a közlekedési magatartásunk – hangsúlyozta.
A szabályok elfogadása
A debreceni utakon – ugyanúgy, ahogyan a többi nagyvárosban – jelen van mind a három ismert vezetői stílus: autoriter (gyors döntéshozatal, felelősségvállalás, szervezettség), demokratikus (magabiztos, konfliktuskezelési képesség), Laissez-faire (kezdeményező képesség, motiválási képesség). – Oktatóként az a feladatunk, hogy a lehető legtöbbféle személyiségjegyet felismerjünk és megtaláljuk a közös hangot a tanítvánnyal. Amint meg van a megfelelő kapcsolat onnantól könnyed gyakorlatnak fog tűnni a tanulás folyamata. Természetesen célirányos személyiségváltozásra nem kényszeríthetünk senkit, de ha a szabályos közlekedést bemutatjuk és részleteiben, összefüggéseiben értetjük meg a diákkal, akkor anélkül tudjuk elfogadtatni a szabályokat, hogy ellenállásba ütköznénk – mondta végezetül.
NE