2021.02.26. 11:24
Hétéves a debreceni kettes villamos – fotókkal
A vonalon 2014. február 26-án ünnepélyes keretek között indult meg a közlekedés.
Fotó: Vass Attila
A hajdú-bihari megyeszékhelyen immár 7 esztendeje, 2014. február 26-án indult meg a villamosközlekedés az új kettes vonalon.
Az üzemeltető DKV Zrt. múltidézése szerint az első tanulmányterv a lehetséges nyomvonalról 2000-ben készült. A tervek elkészítéséhez 2004-ben a város az I. Nemzeti Fejlesztési Terv keretében a Regionális Operatív Program forrásaira pályázott, s ennek révén 2006-ban elkészülhettek az első konkrét tervek, melyekben véglegesedett a nyomvonal is. Év végére elkészültek az engedélyes tervek és megkapták az építési engedélyeket.
Elhúzódó kivitelezés
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által biztosított források felhasználásával a kiviteli terv készítésére a város önkormányzata 2007. december 28-án kötött szerződést. A város közgyűlése 2008. január 31-én döntött arról, hogy Debrecen önkormányzata alakítson konzorciumot a Debreceni Közlekedési Zrt-vel, s közösen adjanak be pályázatot az Európai Unió Kohéziós Alapja által támogatandó nagyprojektre, az új villamosvonal megépítésének támogatására. A brüsszeli döntéshozóknak az új villamosvonal terveit 2008. május 28-án mutatták be Debrecenben. A magyar kormány 2008. június 18-án döntött a nagyprojekt nemzeti támogatásáról, majd június 30-án továbbította Debrecen pályázatát Brüsszelbe. Szeptember 11-én írták alá a program hazai kormányzati támogatási szerződését, december 19-én pedig az Európai Bizottság – elsőként a magyar nagyprojektek közül – jóváhagyta a kettes villamosvonal kiépítésének uniós támogatását.
A kettes villamospálya építésére nyílt európai uniós közbeszerzési eljárást írtak ki. A kiírt pályázat eredményeként 2010. március 11-én aláírták a villamospálya és tartozékai építésére vonatkozó vállalkozási szerződést. A nyertes pályázó az ATK Debrecen Konzorcium lett. 2010. szeptember 15-én a Mikszáth Kálmán utcán egy áramátalakító épület építésével megkezdődött a kivitelezés. 2010 júniusában kezdődött el az új nyomvonal építése. Az elhúzódó kivitelezés 2014. február 12-én fejeződött be.
A debreceni kettes villamos hét éve
Többször megismételt közbeszerzés
A projekt során 4,4 kilométer hosszon új, kétvágányos villamospálya épült, valamint az 1-es villamossal közös szakaszát és peronjait átalakították, a nyomvonalat korrigálták, a Petőfi téri végállomást átépítették. 19 mozgáskorlátozottak és csökkent látképességgel bíró emberek által is biztonságosan használható megállóhely épült. A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. Salétrom utcai járműtelepe is megújult. Új kocsiszín és kamionmosó épült mintegy 5000 m2-en, a régi műhelyépületeket, körülbelül 3 000 m2-en felújították, valamint 2 kilométer hosszú új villamosvágányt építettek.
2009. január 5-én a fejlesztéshez szükséges 18 villamos-jármű beszerzése érdekében Debrecen Önkormányzata nyílt európai uniós közbeszerzési eljárást indított. A pályázat a gazdasági válság hatásai miatt jelentősen elhúzódott. A többször megismételt közbeszerzési eljárást követően Debrecen önkormányzata és a nyertes pályázó Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) képviselői 2011. október 11-én aláírták a járműszállítói szerződést. 2010. május 23-án megérkezett Debrecenbe az első új villamos, melyet az érdeklődő lakosok is megtekinthettek.
Tízezer kilométeres tesztfutás
A villamosok sínre helyezését követően megkezdődött a hatóság által előírt, a típusengedély kiadásához szükséges 10 ezer kilométeres tesztfutás, a műszaki paraméterek ellenőrzése és a járművek dinamikus vizsgálata. Az üzemeltető DKV Zrt. múltidézése szerint a próbaüzem 2013 októberében sikeresen befejeződött. Az új kettes villamosvonalon 2014. február 26-án ünnepélyes keretek között indult meg a közlekedés.
VA