2023.10.27. 11:24
Négy nagy közlekedési csomópont átépítése kezdődik meg Debrecenben, egy újat is létesítenek
A legsürgetőbb kapacitásnövelő beruházásokat végzik majd el 2024 tavaszát kezdően.
A Füredi-Szabó Lőrinc-Csigekert utcai csomópontban kezdődhet majd a munka
Forrás: Napló-Archív
Jelentős közlekedésfejlesztési beruházásokról számolt be Papp László debreceni polgármester péntek reggeli sajtótájékoztatóján: a Füredi út–Csigekert utca–Szabó Lőrinc utca; az Árpád tér–Rakovszky utca–Ótemető utca; az Erzsébet utca–Szoboszlói út–Külső vásártér, valamint a Vámospércsi út–Hétvezér utca–Faraktár utca csomópontjának átépítése, továbbá a 33-as és a 354-es út összekötése 2024-ben elindulhat.
A polgármester emlékeztetett: Debrecen számára a legjelentősebb kihívás most a közlekedés, ami kiemelt szerepet kapott az Új Főnix Tervben és gyakorlatilag 2016 óta napirenden van.
– Már hét éve folyamatosan zajlik a nagy csomópontok átépítése, a nagy forgalmú utak áteresztő képességének növelése, a lakossági kezdeményezésű útépítések. A város költségvetése és az állammal kötött megállapodások is szolgálják ezen törekvéseket – mondta.
Ütemezetten végzik
A Füredi út–Csigekert utca–Szabó Lőrinc utca átépítését a kormány 2022-ben átmenetileg leállította, de feltétlenül szükséges a Liget lakópark kiközlekedéséhez a város fő „ütőerére”, ezért nagy kapacitásra átalakítása várhatóan 2024 második negyedévében megkezdődhet. Minden irányból sávbővítés lesz is és a Szabó Lőrinc utcán szervizút is épül. Ez a csomópont fontos eleme a kelet-nyugati útvonalnak, ahogyan az Árpád tér is, ahol a Rakovszky és Ótemető utcákkal kapcsolódva szintén fontos beavatkozás lesz.
Itt szerencsére a beruházási tervek felfüggesztése alatt a kisajátítási eljárások nem álltak le, így jövőre itt is elindulhat a munka. Kezdeményeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumnál, hogy az öt fejlesztés kivitelezése ütemezetten történje, ezt a kettőt pedig majd a nyári szünetre időzítsék – részletezte Papp László.
Fontosnak mondta a Böszörményi út és a Vezér utca mentén élők helyzetének megkönnyítése miatta 33-as és a 354-es út (északi elkerülő) összekötését, ami 1,5 kilométer új út építését jelenti, egy külön szintű csomópont kialakításával. Utóbbi segítségével az innovációs parkot is úgy kapcsolják be a közlekedésbe, hogy lakott terület érintése nélkül lehessen azt elérni.
A rendkívül nagy forgalmú, nagy terhelésű Erzsébet utca–Szoboszlói út–Külső vásártér csomópont áteresztő képességének növelése szintén elengedhetetlen, itt többek közt a Szoboszlói úton egy plusz forgalmi sávot létesítenek, illetve az iskola előtti besoroló sávot 60 méterrel meghosszabbítják.
A keleti elkerülő is készülhet majd
– A 48-as főút Debrecen keleti elérését biztosítja, átfogó felújítása megtörtént az elmúlt években, mostmár a városi szakaszt kell fejleszteni, az évtized végére 2x2 sávos lesz. De a legsürgetőbb lépés a Vámospércsi út–Hétvezér utca–Faraktár utca kapacitásnövelő átépítése. Itt kisajátítási eljárás kell és nagy feszültségű vezeték is van a kereszteződésben, amik igencsak költségessé teszik a beruházást – mutatott rá Papp László.
Elmondta, hogy a múlt héten a Építési és Közlekedési Minisztérium munkacsoportjával tartott ülésen áttekintették a debreceni fejlesztéseket; ez alapján a következő három évben egészen biztosan a a közlekedés fejlesztése lesz a fókuszban.
Olyan, régóta várt fejlesztések is megvalósulhatnak, mint például a keleti elkerülő építése, hogy ezen a részen is meglegyen a tehermentesítés lehetősége. A tanulmányterv, környezeti hatásvizsgálat készítése elindult. Ez az út több mint 20 kilométer új szakaszt jelent Debrecen külterületi határán, és biztosítja hogy a 47-es úttól a 4-esig a város érintése nélkül el lehet jutni. Kialakítása több éves program lesz
– tudatta a polgármester.
Kiemelte még a felüljárók áteresztő képessége növelésének szükségességét. Mont mondta, neuralgikus a Vágóhíd utcai felüljáró, ahol súlykorlátozás is érvényben van. – A 100-as vasúti fővonalon tervezett eljárás eleme a Vágóhíd utcai felüljáró átépítése; engedélyes tervek vannak. A mostani mellett egy 2x1 egy sávos új felüljáró épül majd, ezt a régit lebontják, majd a helyére egy másik kétsávos épül, így végül 2x2 sávos lesz – magyarázta.
Felüljárók
A távolabbi tervek közt szerepel még a 471-es út 2. ütemének építésével a Kassai úti csomópont fejlesztése valamint a Debrecen-Nyíregyháza szakasz 2x2 sávosítása. – 2030-ig minden olyan fejlesztés elkészülhet, mely garantálja a debreceni közlekedés minőségének, biztonságának hosszú távon való pozitív változását – összegzett Papp László.
Arról is beszélt, hogy a legsürgetőbb beruházások indulnak el 2024-ben, úgy ütemezve, hogy a város élete viszonylag zökkenőmentes maradjon. Lehetőleg minél több munkát a nyári szünetben végeznek el, a Füredi út–Csigekert utca–Szabó Lőrinc utcai és az Árpád tér–Rakovszky utca–Ótemető utcai csomópontok átépítése akár már tavasszal megkezdődhet. A legkevesebb fennakadást a 33-as és a 354-es út összekötése fogja okozni.
– A közlekedés fejlesztése egy dinamikusan növekvő városban soha nem ér véget, mindig új feladatok vannak, de ezeket folyamatosan végezzük – hangsúlyozta a polgármester. – Tettük ezt az elmúlt négy, egyáltalán nem beruházásbarát évben is; a járvány, a háború, az energiaválság nem segítették törekvéseinket. Ennek ellenére Debrecenben nem álltak le a fejlesztések, sőt 2023-ban még rá is léptünk a gázpedálra – jegyzete meg.
Újságírói kerdésre válaszolva a Homokkerti felüljáró kapacitásnövelő beruházásáról elmondta, jelenleg a tanulmányterv készül. A kivitelezés nagyon költséges „mutatvány” lesz, a komplett debreceni vasúti rendszert kell áthidalni. Ez nem városi beruházásban történik, de nagy szükség van rá a déli városrész, a repülőtér és a Déli Gazdasági Övezet megközelíthetősége miatt.