2024.08.06. 17:30
Drágább lehet a távolsági buszozás – mit szólnak a Volán utasai?
Új, választható szolgáltatást vezetnek be a távolsági buszokon. A helyjegy váltása kényelmes lehet, de még sok a kérdőjel körülötte.
A Volán buszjáratain is bevezetik – nem kötelezően – a helyjegyet
Fotó: Kiss Annamarie
A MÁV és a Volán összeolvadásának részeként fokozatosan bevezetik a 300 forintos egységes, távolságtól független helyjegyet a Volán buszjáratain – közölte a MÁV-csoport hétfőn. A közlemény szerint ezáltal könnyebben áttekinthetővé és egységesebbé válik a tarifarendszer, ráadásul most a MÁV-applikációban is folytatódik a két szolgáltató integrációja: hétfőn elindult a Volán-járatokra érvényes új, választható helyfoglalási rendszer is. A helyjegy nemcsak a MÁV-applikációban váltható meg, hanem a jegy.mav.hu felületén, a vasúti és autóbuszos pénztárakban és a MÁV-START automatáiban is. A digitális csatornákon – tehát a MÁV-mobilalkalmazásban vagy jegy.mav.hu weboldalon – vásárolt helyjegy 5 százalékkal olcsóbban, mindössze 285 forintért érhető el – írták. Az új, 300 forintos egységes helyjegy először a Budapestről induló és oda érkező távolsági autóbusz járatokon, a következő lépcsőben pedig a helyjegy a vidéki városok között lesz igénybe vehető.
Helyjegy a Volán járatain
Az újításnak köszönhetően a helyjegyet vásárlók csúcsidőben, fokozott utasforgalom mellett is garantált ülőhelyen, kényelmesen utazhatnak. A helyjegy minden jegy és vármegye- vagy országbérlet, napijegy, továbbá a jogszabály alapján ingyenes utazási lehetőséget biztosító valamennyi igazolvány és igazolás mellé megvásárolható.
Megváltása nem kötelező, de kifejezetten javasolt, különösen a frekventált járatokon, amelyeken a helyjeggyel nem rendelkező utasok csak a szabadon maradt helyeket foglalhatják el – az adott jármű befogadóképességének függvényében – közölte a MÁV.
A Haon szerette volna megismerni az utasok véleményét arról, hogy a Volán is bevezeti a helyjegyet a járatain, azonban néhány járókelővel mi tudattuk a nem feltétlen jó hírt kedden délután a debreceni távolsági autóbusz-állomás környékén. Először egy csapat fiatallal futottunk össze, akik éppen akkor érkeztek meg Debrecenbe. Egy buliba hivatalosak, de szívesen megosztották a Haonnal a véleményüket.
Egyöntetűen kiemelték, nem tartják rossz ötletnek a helyjegy bevezetését, viszont nem tudják, hogyan akarja a Volán a jövőben úgy kivitelezni, hogy az ne okozzon fennakadást. Szerintük kellene a buszokra egy olyan személy, mint a vonatokon a kalauz, aki ellenőrzi a helyjegyet, ha esetleg összetűzés van az utasok között, akkor ne a sofőrnek kelljen közbelépnie, ugyanis annak megvan a maga feladata.
Kifejtették, az összeggel nincs semmi probléma, sajnos, ma már 300 forint „nem pénz”, mármint kifizethető, minden bizonnyal sokan kifizetnék, ha tudnák, biztosan lesz helyük, de jelenleg nincs még arra információ, hogy valóban biztosan le tud ülni az illető, aki megvásárolta a helyjegyet. – Ha be is vezetik, biztosan el kell telni több hónapnak, akár egy egy évnek is, hogy az a gyakorlatban természetesen hasson, mint a vonatokon. Azok, akik sokat utaznak busszal, jól tudják, akad olyan idős ember, aki nem fogja őket békén hagyni addig, amíg át nem adják neki a helyet, amit kinézett magának. Továbbá az is felmerül kérdésként, mikor kell megvenni a helyjegyet, ha biztosra akarunk menni – sorolta a kételyeit Kinga.
Nem tartják jó ötletnek a helyjegy bevezetését
Arról nem is beszélve, hogy mi fog történni abban a helyzetben, amikor valaki vett helyjegyet, de annyira tömve van a busz, hogy esélye sincs leülni. Sokszor utaztam úgy éveken át a régi Ikarusz buszokkal, hogy reggel a 6 óra 40-perckor induló járat annyira tele volt, hogy többen az ajtóban álltunk, csak kapaszkodni tudtunk, jóformán annak is örültünk, hogy fent vagyunk a járművön.
De rengeteg felvetés van még, ami szinte ellehetetleníti a szóban forgó rendszer bevezetését. Csak feltevés, mit tegyen az a diák, aki iskolába megy, helyjegyet nem vásárolt magának, de el szeretne jutni egy adott busszal az intézménybe, ami egyébként már tele van, egy ilyen helyzetre is kellene megoldás – fogalmazott István. Hozzátette, még az is problémát szülhet, hogy ezeket a jegyeket – értelmezése szerint – csak az online térben lehet majd megvásárolni, viszont sok idős embernek okozhat ez problémát, mert nem ért a technikához.
Megdrágíthatja az utazást
Egy nyugdíjas asszony, aki Máriaként mutatkozott be, a megállóban állt, amikor megszólítottuk, felvázoltuk neki nagy vonalakban, milyen intézkedéseket kíván hamarosan bevezetni a Volán. Tőlünk hallotta először és egyáltalán nem gondolja jó ötletnek. – Összességében felemás érzéseim vannak, nem látom magam előtt, hogyan tudják a jövőben kivitelezni. Nyilván egy vonaton teljesen más a helyzet, ahol több száz ülőhely van, de a buszokkal kapcsolatban ez nem mondható el, sőt, nyáron például nem is jön nagy busz, ugye nincs iskola, így azt hiszik, nem is utaznak az emberek, pedig ez nincs így.
Mindemellett van olyan busz, amelyikre rá van írva, csak ülő utasokat szállít, például Debrecen-Hajdúszoboszló között, és láttam már olyat, hogy valakit nem engedtek felszállni, mert nem tudott volna leülni, ami valljuk be nagyon kényelmetlen szituáció, hiszen sokszor időpontra megyünk valahova
– jegyezte meg. Majd úgy fogalmazott, most, hogy így beszélgetünk a témáról, inkább amellett voksol, hogy nem jó ötlet a helyjegy bevezetése a buszokon.
– Általában Debrecen-Ebes viszonylatban mozgok, maximum Ebes-Szoboszló, és ingyen, szóval engem 300 forint nem vág földhöz, de azok, akik már majdnem 500 forintot fizetnek azért, hogy elvigyék őket A-ból B-be, számukra igenis drága, mert akkor már 800 forintról kell beszélni, ami nem kevés – tette hozzá Mária. Rámutatott, ő olyan „mamika” (így mondta, aki még éppen meg tud vásárolni az interneten egy jegyet, helyjegyet, de úgy véli, a vele egyidősek többsége nem ért ennyire az internethez.
Két buszsofőr is hozzászólt
Két buszsofőr véleményét is kikértük. Egyikük azt mondta, egyszerűen nem érti, hogyan fog ez a rendszer valaha jól működni, ugyanis a buszokon az ülések nem számozottak, nem úgy, mint a vonatokon.
A vonatnál számozva vannak a kocsik, az ülések, ott sokkal egyszerűbb ezt a rendszert kivitelezni, de szerinte ez a távolsági buszokon nem fog működni, csak ha nem találnak ki gyorsan valamiféle megoldást erre. Továbbá a buszsofőrök arról is kitértek, nem tudják, mi lesz akkor, ha az utasok össze fognak veszni azon, hogy mindannyian vettek helyjegyet, azonban mégsem tudnak egytől egyig ülve utazni. Érdeklődésünkre elmondták, ők nem hallottak semmit arról, hogy tőlük lehet majd helyjegyet vásárolni a buszon, szóval információjuk szerint eddig úgy van, az utasok csak előzetesen tudják megvásárolni azt.