Életbe lépett a kormányrendelet

2024.09.06. 20:00

Milyen volt az első „telefonmentes” hét a hajdú-bihari iskolákban? – intézményvezetők válaszolnak

Több iskolánál is érdeklődtünk afelől, hogyan oldották meg az első héten az okoseszköz-kérdést. Egy új kormányrendelet szerint ugyanis a mobiltelefonok csak pedagógiai célra használhatók szeptembertől, az intézmények pedig különböző praktikákat alkalmaznak az összegyűjtésre, tárolásra és visszaosztásra. Na de vajon milyeneket, és mi erre a diákok reakciója? Körbekérdeztünk, mik a tapasztalatok az iskolai mobilhasználat korlátozásával kapcsolatban.

Balogh Efraim

A rendelet alapján a mobilok csak pedagógiai célra használhatók, más esetben le kell adni őket

Forrás: Czinege Melinda

Szeptember 2-án reggel készülhettek először a diákok leadni okoseszközeiket, ugyanis a Magyar Közlönyön keresztül meghatározott törvény értelmében általános esetben már nem vehetik úgy a kezükbe, mint korábban. A Haon debreceni és vidéki intézmények vezetőinél érdeklődött arról, milyenek az első benyomások, miután a mobiltelefon rendelet szerint csak oktatási célra használható. Vajon az iskolai mobilhasználat korlátozásának köszönhetően újra működik a személyes kommunikáció?

Mobiltelefon rendelet, iskola, telefon, kormányrendelet, Haon, Debrecen, iskolai mobilhasználat
Az Epreskerti Általános Iskolában dobozban dobozba gyűjtik, majd elzárják a telefonokat. Úgy tűnik, itt nem okoz gondolt az iskolai mobilhasználat korlátozására bevezetett rendelet 
Forrás:  Czinege Melinda

Így oldják meg a telefonok tárolását

Gondáné Fórián Csilla, az Epreskerti Általános Iskola igazgatója arról számolt be, hogy a tantestület még azelőtt figyelmeztette a szülőket a változásról, mielőtt a diákok átlépték volna az intézmény küszöbét első napjukon.

Az első három tanítási óránk úgy zajlott, hogy elmentem az igazgatóhelyettes kollégámmal minden egyes tanterembe, és kíváncsian vártam, hogy mi fog történni. Egyszerűen olyan gördülékenyen ment minden, hogy mire megérkeztünk, el voltak zárva az okoseszközök. Ennek egyébként bárkivel beszélek, pozitív visszajelzést kapok; mivel a gyerekek nem a folyosón ülnek, és nyomkodják a telefont, hanem kint szaladgálnak az udvaron, egymással beszélgetnek, és úgy tűnik, mintha kiegyensúlyozottabbak lennének

 – osztotta meg tapasztalatait az intézményvezető.

Azt is elmondta, hogy reggel az első órát tanító pedagógus az osztályfőnökök által kijelölt dobozba gyűjti össze a telefonokat, de úgy, hogy azokat a diákok helyezik bele (illetve veszik is ki), és mindegyiket megjelölnek egyenként, hogy könnyebb legyen felismerni.

– A nap végén, ha esetleg nem napközis és az utolsó óra után megy haza a tanuló, akkor átadja neki a pedagógus. Egyébként a dobozokat zárható szekrényekbe helyezzük, illetve a termeket is bezárjuk, ahol ezeket az eszközöket tároljuk. Felmértük azt is, hogy a szabályozás miatt hányan hagyják otthon mobiljukat, és szeptember 3-án láttunk olyan osztályt, ahol 32 gyerekből csak hárman hoztak telefont – emelte ki Gondáné Fórián Csilla.

Noha még csak most ért véget az első hét, az intézményvezető úgy véli, iskolájukban eddig hibátlanul működik az általuk alkalmazott módszer. Állítása szerint sokkal többet beszélgetnek egymással a gyerekek, és ha esetleg bármi adódik, a pedagógusok higgadtan le tudják kommunikálni a problémát a szülőkkel.

Mobiltelefon rendelet, iskola, telefon, kormányrendelet, Haon, Debrecen
Van, ahol szekrénybe teszik a gyűjtődobozt, majd gondosan elzárják
Forrás:  Czinege Melinda

Úgy tűnik, jót tesz az iskolai mobilhasználat korlátozása

Nap elején csak akkor kell leadni a telefont, ha egyetlen órán sem kerül sor pedagógiai célú használatra. Ha mégis, akkor csak az órák elején kell kitenni az eszközöket a tanári asztalra vagy egyéb, a tanár által kijelölt helyre. Óra után visszaadják, de végig kikapcsolt állapotban kell tartani még a szünetben is, táskában tárolva

 – ismertette a Tóth Árpád Gimnázium megoldását Fenyősné Kircsi Amália Márta intézményvezető.

Hozzátette, természetesen nem mindenki örül, hogy a mobiltelefon iskolaidőben csak korlátozottan használható, viszont elfogadták a döntést, és ez ugyanúgy igaz a szülőkre nézve is. A Tóth Árpád Gimnáziumban működni látszik a terv, viszont a szeptemberre még próbaidőszakként tekintenek. Fenyősné Kircsi Amália Márta szerint ha később szükséges lesz, akár módosíthatják is a házirendet. Előrevetítette, ha nem lesznek a telefonok minden nap pedagógiai célra használva, akkor egy tárolásra alkalmas raktárban fogják őrizni az eszközöket.

A Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnáziumban is hasonlóan vélekedik a tantestület: mint Gyulai Sándor intézményvezető rávilágított, a rendelet alapján csak tanár felügyelete mellett használható, és kizárólag akkor, ha annak pedagógiai oka van – más esetben le kell adni az okoseszközöket.

Mintegy 600 diáknak helyet nyújtó, egyetlen böszörményi gimnáziumban a portán alakítottak ki rekeszeket a mobiltelefonok tárolására. Reggel ott kell elhelyezni a telefonokat, ha pedig órán szükség lesz rájuk, akkor a pedagógusokkal együtt mennek el értük.

A nap végén az utolsó órát megtartó tanár segítségével kapják vissza telefonjaikat a diákok, és bár ez egy kicsit hosszadalmasabb folyamat, mint amikor leadják, mégis átlátható. Azt látjuk egyébként, hogy a tanulók a szünetekben beszélgetnek, kártyáznak, kint tartózkodnak az udvaron, és egyre több a személyes interakció

 – mondta Gyulai Sándor, majd felidézte, hogy egyik kollégája kérte, hogy nézzen már ki az udvarra, mert szerinte még sose voltak kint egyszerre ennyien… 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában