Múltidéző

2024.09.01. 07:00

Nem volt se telefon, se laptop, mégis megtanultak mindent a tanyasi iskolák diákjai – fotókkal

A modern technológia már az iskola falain belül is a mindennapjaink részévé vált, s mára elértünk oda, hogy korlátozni kell használatukat a tanórák idejére. A múlt századi tanyasi iskolák tanulóinak vállát nem nyomták ilyen terhek, mégis megtanultak írni, olvasni és számolni is.

Bekecs Sándor

Holnap becsöngetnek és kezdetét veszi a 2024-2025-ös tanév. Szülők és gyerekek indulnak el reggel autóval, busszal, kerékpárral, elektromos rollerrel vagy gyalog, hogy időben beérjenek az osztálytermükbe, ahol jegyzetelhetik az interaktív táblán lévő tananyagot, miközben okostelefonjaik egy biztonságos helyen várják, hogy újra kézbe kerüljenek. A technológia mára olyannyira a mindennapjaink része lett az iskolában is, hogy szinte el sem tudjuk képzelni, milyen lenne, ha csak a könyveinkre, kézzel írt jegyzeteinkre és a tanórán elhangzottakra támaszkodhatnánk elménk pallérozása érdekében. Pedig a múlt századi tanyasi iskolák idejében így volt.

tanyasi iskolák, Hajdúböszörmény, tanév
Okoseszközök és laptop nélkül is megtanultak írni-olvasni a tanyasi iskolák diákjai
Forrás: Molnár Péter

Klebelsberg Kunó kezdeményezésére a települések iskoláitól távol, a tanyákon élő gyerekek számára épültek népiskolák az 1920-as és ‘30-as években. Tizennégy tanyasi iskola működött Hajdúböszörmény térségében. Az egyik ilyenben, a Hajdúviden található, egykori Hajdúhadház-Vid pusztai Állami Elemi Népiskola épületében találkoztunk Répátzky Imrénével. Az egykor diákok által használt bútorok, eszközök között idéztük fel, milyen is volt kisiskolásnak lenni az 1950-es és ‘60-as években.

tanyasi iskolák, Hajdúböszörmény, tanév
Ebben az iskolatáskában még más játékok rejtőztek a tankönyvek és füzetek mellett
Forrás: Molnár Péter

Egy osztályteremben tanult a tanyasi iskolák minden évfolyama

Ezekbe az iskolákba 40-től 150-200 főig jártak a gyerekek a környező tanyákról. Nem olyan körülmények között tanultak, mint a mai fiatalok. A tanítók a városból jártak ki, akinek jutott pedagóguslakás, az ott lakott

 – mondta a hajdúböszörményi asszony.  

tanyasi iskolák, Hajdúböszörmény, tanév
Répátzky Imréné a bakóháti iskola tanulójaként kezdte az első osztályt 1956-ban
Forrás: Molnár Péter

Répátzky Imréné 1956-tól volt a bakóháti iskola elsős tanulója. Reggel nyolcra kellett beérniük az iskolába, az óra elején a gyerekek felálltak, a tanár végighallgatta az osztályjelentést, majd elkezdődött az oktatás. Egy osztályteremben volt mind a nyolc évfolyam. – Amíg a felsősöket tanította, addig mi olvastunk. Ha minket feleltetett, addig nekik adott önálló feladatot – idézte fel. Számtan-, torna-, ének-, természetismeret- és olvasásórájuk volt.  

Nagy volt a fegyelem, ha nem csináltuk a feladatot, előfordult, hogy körmöst, tenyerest vagy barackot kaptunk. A fiúkat a pajeszuknál emelte fel a tanító. Persze megérdemelték, elég rosszak voltak

 – jegyezte meg nevetve.

tanyasi iskolák, Hajdúböszörmény, tanév
Hajdúhadház-Vid pusztai Elemi Népiskola ma már a régmúlt tárgyi emlékeit őrzi és mutatja be az utókornak
Forrás: Molnár Péter

Ezért kaptak kevés házi feladatot

– A könyveket a tanító hozta, de hazavihettük. Sok házi feladatot nem kaptunk, tudták, hogy az iskola után még volt teendő a háznál, illetve a villany sem volt bevezetve a tanyákra. Petróleumlámpával világítottunk, ami nem volt olcsó – mondta Répátzky Imréné. Emlékei szerint olvasókönyvük, számtankönyvük és természetismeret tankönyvük volt. A füzetbe töltőtollal, ceruzával írtak, s ezeket fa tolltartóban vitték magukkal.

A ma már megszokott tanévnyitó ünnepség a tanyasi iskolákban még nem volt, de a szülők egy kicsit elegánsabb ruhában küldték el gyermekeiket a tanév első napja. – Talán azokban az iskolákban volt egy rövid kis ünnepség, ahová a katolikus pap járt ki – tette hozzá.  

Az iskola hétfőtől szombatig tartott, hat osztály volt a kötelező. A hiányzásokat viszont nem vették annyira szigorúan, mint most, de aki sokat hiányzott, az nem kapott bizonyítványt, mert nem tudta a tanár mi alapján értékelni év végén. Az értékelés ugyanúgy ötfokozatú volt, de a ‘40-es évekig az 5-ös volt a legrosszabb és az 1-es a legjobb. 

Régen sokkal nagyobb volt a fegyelem

– Nem volt röpdolgozat. Vagy feleltünk vagy egyszerre mondtuk a verset és figyelte a tanító, hogy ki az, aki nem tudja. Hangos olvasásnál pedig résen kellett lenni, mert ott kellett folytatni, ahol az előző abbahagyta – mondta. A tanórák között szünetek voltak, akkor az udvaron játszottak. A tanár a saját csengőjével jelezte a ki- és a becsengőt is.  

Nekünk is megvoltak saját játékaink, dolgaink a táskáinkban, de akkoriban sokkal nagyobb volt a fegyelem és a szigorúság. Nem játszottunk a pad alatt. Nem beszéltünk vissza a tanítónak. Tudtuk, ha beírást kapunk vagy a szülők visszahallják, hogy panasz volt ránk, akkor otthon is kapunk annyit, hogy egész évre kitart

 – fogalmazott azzal kapcsolatban, hogy az idei tanévtől a diákoknak le kell adniuk okoseszközeiket a tanórák idejére. Répátzky Imréné igyekszik őrizni és ápolni a tanyasi iskolák emlékét, több találkozót is szervezett, melyeken többszáz egykori diák részt vett. A következőt 2026-ra tervezi, a bakóháti iskola alapításának 100. évfordulójára.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában