2024.10.22. 14:00
Betiltják a négyévszakos gumi használatát? Így vélekedik a debreceni szakember a téli gumiról!
Hamarosan meg kell válni a nyári gumiktól, a kérdés már csak az, milyen abroncsra váltsunk. A téli gumi cseréje kapcsán Horváth István debreceni szerviztulajdonos nyilatkozott a Haonnak.
Mindössze 10 százalékkal emelkedett az abroncsok ára az előző évhez képest
Forrás: Molnár Péter
Október vége felé már sokakat foglalkoztat, mikor is érdemes téli gumira váltani. Téligumi-csere előtt azonban annak érdemes utánajárni, milyen abroncsok közül válogathatunk. A közelmúltban megjelent egy cikk a Travelón, amiben az olvasható, hogy egyes európai országokban súlyos bírságot szabnak ki arra az autósra, aki nem tartja be az abroncsokra vonatkozó szabályokat. Éppen ezért nem meglepő, hogy hazánkban is sokakban felvetődött a kérdés: vajon Magyarországon életbe lép-e új törvény a gumiabroncsok használatával kapcsolatban? Horváth István debreceni szerviztulajdonos a Haonnal megosztotta, hazánkban minden marad úgy, ahogyan eddig, semmiféle változástól nem kell tartanunk. Romániában és Ausztriában is használhatunk négyévszakos gumit, azonban, ha balesetet okozunk, akkor ez súlyosbító körülménynek számít.
A téli gumi cseréje: mikor kell váltani?
– Ideális időpont nincs az időjárás kiszámíthatatlansága miatt. Úgy tartjuk, hogy amennyiben tartósan 7 Celsius-fok alá esik a hőmérséklet, akkor érdemes cselekedni és megválni a nyári abroncsoktól. Ez várhatóan pár hét múlva, november közepe, vége felé be fog következni. Azért még annyira hideg nincs, hogy rohanni kelljen az autószervizekbe, reggel 8 óra körül 6-7 fokot mérünk, utána pedig hamar felkúszik a hőmérő higanyszála 10-12 fokra – fejtette ki Horváth István. Érdeklődésünkre elmondta, az ügyfelei mindössze 5 százaléka választja a négyévszakos gumit.
Mint rámutatott, a négyévszakos gumikon megtalálhatók a téli abroncsokra jellemző lamellák, de vannak összefüggő mintablokkok is rajtuk, amik a nyári útviszonyok között nyújthatnak megfelelő tapadást. Kiemelte, csak kisebb távú utazásokra javasolja a négyévszakos megoldást, azaz városon belül, vagy munkahely eléréséhez.
A négyévszakos gumi arra van kitalálva, hogy minden évszakra megfelelő legyen, de igazából egyikre sem teljesen alkalmas. Nem tudja azt a maximális tapadási teljesítményt nyújtani, mint egy kifejezetten télre vagy nyárra gyártott gumi. Éppen ezért extrém körülmények között, például fagyos úton, hóban, ónos esőben nem célszerű ezekkel az abroncsokkal közlekedni, mivel nagyon balesetveszélyes. A biztonságos közlekedés egyik alapja, hogy évszakhoz megfelelő abroncsot válasszunk
– hangsúlyozta Horváth István. Leszögezte: nincs univerzális gumiabroncs!
Mennyivel emelkedett 2024-ben a gumiabroncs ára?
Az előző évekhez képest körülbelül 10 százalékkal emelkedett az abroncs ára, ami természetesen függ annak márkajelzésétől és méretétől egyaránt. A középkategóriát tekintve egy 15 col átmérőjű kerék körülbelül 15-16 ezer forinttól elérhető, a jobb minőségnél csak a csillagos ég szab határt
– mutatott rá Horváth István.
A Travelo cikkében kiemelik, a legtöbb európai ország törvényben rögzítette a téligumi-abroncsokra vonatkozó előírásokat: Németországon kívül például Finnországban, Luxemburgban, Norvégiában, Ausztriában, Romániában, Szlovákiában és a Cseh Köztársaságban is. Németországban például 2024. október 1-jétől már csak a „hópelyhes hegy” szimbólummal ellátott téli és négyévszakos gumiabroncsok használata engedélyezett.
Finnországban még egy pontos időtartam is meg van határozva, téli gumikat kell használni november 1-től március 31-ig, ha az időjárás vagy az útviszonyok megkívánják. A minimális futófelület-mélység 3 milliméter. Ausztriában is van egy meghatározott időszak, amely alatt az időjárási viszonyoktól függően téligumival kell felszerelni a járműveket: november 1-től április 15-ig.
Egy romániai hírportálon is felbukkant a hír, mely szerint 2024. október 1-től a négyévszakos gumikat (all-season) már nem lehet majd a hideg időszakban használni, mivel ezek sem télen, nem nyáron nem nyújtanak kellő tapadást, így számos közúti baleset bekövetkeztében játszanak kulcsfontosságú szerepet. A hír nem kerülte el a Gépjármű-nyilvántartási Hivatal (RAR) figyelmét sem, amely közösségi oldalán adott ki tájékoztatást az ügy kapcsán.
Mivel mi is olvastuk az október 1-től betiltásra kerülő gumikról szóló híreket, ezért emlékeztetünk titeket, hogy minden marad úgy, ahogy megbeszéltük: amennyiben olyan új törvények jelennek meg, amelyek érinthetik a gépjármű-tulajdonosokat, arról mindenkit tájékoztatunk
– írja a RAR. Mint hangsúlyozzák, minden gumiabroncs, függetlenül a kereskedelmi megnevezésétől, melyen szerepel a sárra utaló M és a havat jelentő S jelölés (M+S, M.S. vagy akár M&S formában), megfelel a téli időszakra vonatkozó előírásoknak.