2022.05.25. 10:53
Élet írta forgatókönyvek a cannes-i fesztiválon
Előítéletek, terrorcselekmény és gyilkosságsorozat – filmek megtörtént események alapján.
Marin Grigore, Macrina Barladeanu, Judith State, Moldován Orsolya és az R.N.M rendezője, Cristian Mungiu | Forrás: AFP
Közhelyesen hangzik, de a legelképesztőbb forgatókönyveket mindig maga az élet írja. A „megtörtént események alapján” kifejezés egyszerre ruházza fel az alkotást a hitelesség aurájával és teszi eladhatóbbá. Azt viszont már nehéz szétválasztani, hogy a vásznon látottakból mennyi a valóság és mennyi az alkotói képzelet szüleménye.
Cannes-ban az eddig megnézettek közül a legerősebb filmek valóságra építenek. Így van ez Cristian Mungiu műve esetében. A román rendező 15 éve egy, a Ceaușescu-érában játszódó abortuszdrámával, a 4 hónap, 3 hét, 2 nappal robbant be a köztudatba. Mungiunak a 2007-es Arany Pálma-nyertes cannes-i debütálása óta bérelt helye van a fesztiválon. Az idei, R.N.M című versenyfilmje csak még inkább megerősíti, hogy valóban kivételes tehetségű alkotóról van szó. Ezúttal egy félig magyar, félig románok lakta faluba helyezi az itt felbukkanó Srí Lanka-i vendégmunkások kapcsán előtörő előítéleteket és társadalmi feszültséget. Az R.N.M. árnyalt és átfogó képet ad arról, mi is a helyzet a munkaerőpiacon, illetve a társadalomban Erdélyben, valamint Románia egészében. Mindezt pedig több kiváló, határon túli magyar színész tolmácsolásában teszi hol magyar, hol román nyelven.
Miközben ezen sorokat írom, éppen Cédric Jimenez filmjének a sajtótájékoztatója zajlik. A Novembre főszerepében az ismert francia sztár, Jean Dujardin látható, és a 2015-ös párizsi terrortámadás elkövetői utáni hajszát vezénylő rendőrfőnököt formálja meg. A rendező elmondása szerint azért is volt fontos most felidézni a 130 életet követelő terrorcselekményt, mert idén nyáron várható ítélet az elkövetők évek óta húzódó perében.
Megtörtént eseményeket, valós gyilkosságsorozatot dolgoz fel Ali Abassi Holy Spider/ Les nuits de Mashhad című filmje. 2000–2001-ben Iránban egy prostituáltakat célba vevő gyilkos tartotta rettegésben az embereket, a nyomozást azonban sok minden nehezítette, többek között az, hogy sokan úgy vélték, az elkövető „csak” megtisztítja az utcákat a szennytől. A rendező bevallása szerint nekik is meggyűlt a bajuk a cenzúrával, és a forgatás is akadályokba ütközött. Részben ez az oka, hogy több ponton eltértek a megtörtént események hiteles rekonstruálásától.
Az Un certain regard/Egy bizonyos tekintet elnevezésű párhuzamos szekció eddigi legkiemelkedőbb filmje, a The Stranger Thomas M. Wright rendezésében egy ausztrál eltűnési esetet dolgoz fel. Az ügy évekig megoldatlan volt, míg a beépített rendőrök egy csapatának nem sikerült behálóznia a gyilkost.
Váró Kata Anna
(Cannes, 2022. május 24.)