2020.05.11. 11:19
Pillantás a magyar autó- és motorsport jövőjébe
Palkovics László szerint 2023-ban MotoGP-futamot rendezhetünk.
Budapest 20200430 Vegyes 2020 llamtitkr interj Fot Tumbsz Hdi Nemzeti Sport Palkovics Lszl
Fotó: Tumbász Hédi/Nemzeti Sport
Megújul a Hungaroring, felépül a MotoGP-pálya, ideális esetben tíz éven belül lehet versenyzőnk az F1-ben és a motorsport csúcssorozatában is. Ezenkívül az utánpótlásképzésre, illetve a versenymérnökképzésre épít az autó-motor sport stratégia és Palkovics László is. Az innovációs és technológiai miniszter, az autó-motor sport fejlesztésének kormánybiztosa a Nemzeti Sportnak adott interjút.
Melyek az új autó-motor sport stratégia alappillérei?
A széles rajongói bázis, az autó-motor sport máig tartó hazai népszerűsége, illetve a magyar mérnöki tudás és leleményesség – válaszolta a Nemzeti Sport kérdésére Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, az autó-motor sport fejlesztésének kormánybiztosa. – A hagyományokra, a Ferjáncz Attila, Drapál János, Talmácsi Gábor megalapozta múltra és a Michelisz Norbert fémjelezte jelenre lehet építeni. Az autó-motor sport attól is szép, hogy több oldalról lehet megközelíteni. Egyrészt meghatározó része a technológia, másrészt elengedhetetlen a biztos háttér, hiszen ez drága sport, harmadrészt nem elegendő a fizikai felkészülés, muszáj mellétenni a technikait is, s utóbbihoz nagy tudású mérnökök, képzett szerelők kellenek.
…és utánpótlás.
…és megfelelő utánpótlás. Persze megtörténik, hogy valaki beül egy autóba és rögtön gyors lesz vele, de nem túl gyakori. Ehelyett széles utánpótlásbázisra van szükség, hiszen a mostani négy-öt évesek közül kerülhetnek ki a jövő nagy versenyzői. Azok sem veszítenek, akik nem érnek el kiemelkedő eredményt a sportban, hiszen a gokartban, minimotorban megszerzett tudást később a közutakon tudják kamatoztatni. Tehát fejleszteni kell a képességeket, az infrastruktúrát, továbbá folytatni kell a versenymérnök és -szerelőképzést. Kellenek tesztelésre alkalmas pályák, ilyen például a ZalaZone, ahol lesz olyan szimulátor, amely a versenyzőképzésben is segít.
Mi a helyzet a versenypályákkal?
Végigvettük a listát, és a Hungaroring mellett – amely egyértelműen kiemelkedik, hiszen 1986 óta tartanak ott Formula–1-es futamot – nemigen volt másik olyan, amely érdekes lehet. Egyeztettünk Jean Todttal, a Nemzetközi Automobil-szövetség elnökével és Carmelo Ezpeletával, a MotoGP-t rendező Dorna elnökével: ezután született meg a döntés, hogy építenénk egy MotoGP-pályát, amely természetesen más rendezvényeknek is otthont adna.
A helyszín is megvan?
Többet is megnéztünk, majd gazdasági és technológiai aspektusok alapján úgy döntöttünk, a Nyíregyháza, Debrecen, Miskolc háromszög a legmegfelelőbb: megközelíthető, ráadásul ott találtunk rá a területre, amely nincs túlságosan közel a lakott településekhez, hogy a zaj ne zavarja az ott lakókat, ugyanakkor a fentebb említett három nagyváros közelsége garantálja, hogy a szurkolók szállása, ellátása is megoldott legyen.
Már csak egy magyar versenyző kellene…
Ma is sokan szeretnének eljutni a MotoGP-be Magyarországról, és ha megépül a pályánk, nekünk is még fontosabbá válik, hogy legyen jó versenyzőnk, ehhez meg kell teremteni a feltételrendszert. Ez a fentebb említett stratégia negyedik szintje. A megvalósítás érdekében a kormány úgy döntött, ügynökséget hoz létre, amelynek feladata, hogy megteremtse a kapcsolatot a sport, az állam és a piac szereplői között.
Az alapokat eddig a minimotor és a gokart jelentette. Gondolja, hogy beszállhat harmadiknak a napjainkban a vírushelyzet miatt még inkább reflektorfénybe kerülő e-sport?
A minimotor és a gokart alap, aztán van ezeknek elektromos változata, és igen, nem mehetünk el szó nélkül az e-sport mellett sem, pedig abban eddig eredendően kevésbé hittünk. Megértettük azonban – főleg a jelenlegi járványügyi helyzetben –, hogy igenis fontos tényező. Mi is javasoltunk az F1-elnök Chase Careynek, hogy ha nem tudunk elmenni a futamokra, akkor meg kell rendezni őket virtuálisan, és tessék, megnőtt az érdeklődés is ez iránt. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a szimulátor helyettesíti a valódi versenyautót vagy motort, de ugyanolyan szem-kéz-lábkoordinációra van szükség, mint a valódi versenyeken. Átjárás pedig eddig is volt, elég csak Michelisz Norbertre gondolni, aki szintén egy számítógép előtt kezdte a versenyzést, most pedig a saját utódát keresi e-bajnokság keretében.
Mi lesz az autó-motor sport stratégia első, szemmel látható és kézzelfogható lépése?
Az első mindenképp a Hungaroring felújításának megtervezése és elfogadtatása kell legyen, mert bár első hallásra megnyugtatónak tűnik, hogy 2026-ig van szerződésünk a Formula–1-es futam megrendezésére, ez nem is olyan sok idő, ha át kell alakítani az egész főépületet és depóterületet, a nézőtérről már nem is beszélve. Úgyhogy a tervezésnek nagyon gyorsan meg kell történnie.
Mit szól ahhoz, hogy úgy tűnik, az idei Magyar Nagydíj zárt kapuk mögött zajlik majd?
Támadt egy ötletem ezzel kapcsolatban is: ha úgy kell F1-et szervezni, hogy nem engedhetjük be a nézőket, akkor is interaktívvá tehetjük az egészet. Az 5G-hálózatot egyébként is ki akartuk építeni a Hungaroringen, de így még fontosabb szerepe lehet: ha a valós idejű információkat elérhetővé tesszük a nézőknek, akkor ők versenyezhetnek is a viadal résztvevőivel. Nem hallják az autók hangját, nem érzik a benzingőzt, mégis tevékeny részesei lehetnek a futamnak.
Ha már tervezés: mi a helyzet a leendő MotoGP-pályával?
Ott is mihamarabb el kell kezdődnie a tervezésnek ahhoz, hogy 2023-ban futamot tudjunk rendezni. Ezzel párhuzamosan zajlik az ügynökség létrehozása, a versenyzők támogatási rendszerének kidolgozása, a mérnök- és szerelőképzés, és hamarosan elindul a sportoktatóképzés a TF-en ebben a szakirányban is. Szorosan együttműködünk a hazai sportszövetségekkel, és az is jó, hogy a Hungaroringnek kompetens a vezetősége, és így lesz ez a MotoGP-pálya esetében is.
A versenyzői támogatást hogyan kell elképzelni? Lesznek kiemelt sportolók, akik mögé odaállnak?
Felmérjük, milyen irányba érdemes elindulni, és vannak is olyan hiteles szakemberek, korábbi vagy jelenlegi versenyzők, akik kiválóan alkalmasak az utánpótlás-nevelő program vezetésére mindkét sportágban.
A 2008-as gazdasági válság egyik legnagyobb kárvallottja az autó-motor sport volt. A mostani helyzet mennyire nyomja majd rá a bélyegét a sportág közeli jövőjére?
Nem látom annyira zűrösnek a helyzetet, mert más helyzetben van most az európai gazdaság, mint 2008-ban. A mostani inkább bizalmi típusú válság. Aki másfél hónapja autót akart venni, annak megvolt rá a pénze, de utóbb nem költötte el, mert nem tudta, a járvány miatt mire számíthat. Viszont a pénz ma is megvan, és autót is tudunk gyártani. Nem akarok jósolni, de az újraindulás remélhetőleg nem lesz olyan nehéz, mint tizenkét éve.
Pedig épp arra akartam kérni, hogy bocsátkozzon jóslatokba azzal kapcsolatban, milyen lesz a magyar autó-motor sport öt-tíz év múlva?
Ha tudjuk teljesíteni, amit leírtunk, akkor lesz két világszínvonalú pályánk, és lesznek nemzetközileg ismert és elismert versenyzőink. Fontos lenne, hogy az ötödik és a tizedik év között legyen Formula–1-es és MotoGP-pilótánk is. Globálisan nézve talán kevesebb világsorozat lesz, amelyek a mostaninál jóval fenntarthatóbb üzleti modell alapján működnek majd, és persze még fejlettebb technológiát használnak – nagyobb szerepet kap a tisztán elektromos hajtás és a hibrid technológia.
Volt bármilyen megoldás, amely meglepte a tavalyi Magyar Nagydíjon, amikor boxlátogatáson járt?
Igazából nem, mert addig is tudtam, hogy a mai F1-es autókban a leghatékonyabb hibrid motorok dorombolnak, ezért is lehet egy 1.6 literes, V6-os turbómotorokból ezer lóerő feletti teljesítményt kihozni. Inkább én szereztem nekik meglepetést a kérdéseimmel. Az elektromos féket közelről is megnézhettem, és amikor a harmadik kérdést tettem fel a hűtéséről, arra már a mérnök sem tudott válaszolni.
Aligha volt felkészülve rá, hogy egy miniszterrel szakmáznia kell…
Nemigen.
Családilag is ezer szállal kötődik a sporthoz, elég ha azt említjük, hogy apósa Pézsa Tibor olimpiai bajnok vívó.
Az anyósom pedig világbajnoki bronzérmes tornász! A feleségem örökölte is a sportszeretetüket és tehetségüket. Velem más a helyzet, dundi kisgyerek voltam, nem szerettem futni, ezért kezdtem el karatézni. Ez a sportág azért jó, mert odajön az ellenfél… (Nevet.) Annak idején, amikor a többiek futottak, megkérdeztem a senseit, mi miért nem futunk soha, ugyanis ő sem szeretett. Erre azt válaszolta: „Laci, tanulj meg karatézni, és akkor nem kell futni!” Ma is ehhez tartom magam, heti kétszer reggel fél ötre járunk Csákvári Lacival (hétdanos mester – a szerk.) karatézni. Persze most ez kimarad, hiszen reggelente az operatív törzs ülésezik, de talán hamarosan visszailleszthetem a karatét is a programomba. A sport azért jó, mert az ember lassabban öregszik meg.
MW
Különleges vonalvezetésű MotoGP-pálya
Palkovics László elárulta: a MotoGP-szerződéssel kapcsolatos előrelépés, hogy megállapodtak a részletekben, a Dorna már el is küldte a szerződéstervezetet, amelyet hamarosan aláírnak, és elkezdődhet a munka. Már az aszfaltcsík tervezett vonalvezetése is megvan, ami igazán különlegesnek ígérkezik.
„A Dorna különleges vonalvezetést szeretett volna: olyat álmodott meg, amihez hasonló nincs a világon, s amelyen izgalmas versenyeket lehet rendezni. Nekünk az is fontos, hogy ennek a pályának az építésében, a részletek kidolgozásában, majd pedig az üzemeltetésben is magyar emberek vesznek részt” – tette hozzá Palkovics.