2018.05.29. 07:34
Használnak „civil” autókat a rendőrök, de senkit se hajszolnak vétségekbe
Hajdú-Bihar - A balesetek megelőzése érdekében a rendőrség kombináltan alkalmaz álló és menet közbeni méréseket.
Hajdú-Bihar - A balesetek megelőzése érdekében a rendőrség kombináltan alkalmaz álló és menet közbeni méréseket.
Az elmúlt napokban olyan hírek terjedtek, melyek szerint a rendőrök civil autónak látszó, jelöletlen kocsikkal erednek az ellenőrzés alá vont jármű után.
Besorolnak mögé, aztán egy darabig követik a delikvenst. Amennyiben a követés ideje alatt szabálysértést észlelnek – például az illető átlépi a záróvonalat, nem adja meg az elsőbbséget, nem veszi figyelembe a piros lámpát, elmulasztja az irányjelzést, szabálytalanul vált sávot, vagy túl gyorsan hajt –, akkor kamerával rögzítik a szabálytalanságot.
Aztán megelőzik az elkövetőt, és jön a meglepetés: a civil autó hátsó szélvédője mögül villogni kezd a kék fény. Ekkor már visszaáll a klasszikus rend, félreállítják az autóst, és a szabálytalanság mértékétől függően kiszabják a büntetést.
Hatékonyabb fellépés
Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Kommunikációs Szolgálata ezzel kapcsolatban azt közölte lapunkkal, hogy valóban használnak a forgalomban civilnek látszó autókat.
A rendőrség célja ezzel az olykor akár életveszélyes közlekedési jogsértések elleni hatékonyabb fellépés. Kifejtették: az egyértelmű rendőri jelzéssel ellátott járművekkel a mások életét is veszélybe sodró sofőröket kevésbé lehet kiszűrni a forgalomból.
[poll id="1693"]
A tapasztalatok szerint a renitensek a szabályokat jellemzően csak addig tartják be, amíg a rendőrök látókörében vannak – derül ki a válaszból.
Nincs „letolás, leszorítás”
A balesetek megelőzésére a rendőrség ezért kombináltan alkalmazza az álló és a menet közbeni méréseket. Az ORFK ugyanakkor cáfolta azokat a – közösségi médiában terjedő – híreket, melyek szerint a civil autókkal „letolják”, gyorshajtásba hajszolják az egyébként szabályosan közlekedőket. Egyúttal azt is hangsúlyozták, hogy a rendőrnek nem fűződik érdeke a bírság kiszabásához.
A menet közbeni mérésekre alkalmas kocsival ráadásul nem kell a mért járművel azonos sebességgel, sőt még csak ugyanabban a sávban sem haladni. A szabályszegésen ért járművet pedig ott állítják le, ahol azt biztonságosan meg lehet tenni, autópálya leállósávjában például nem.
Azoknak, akiket agresszív, a követési távolságot be nem tartó sofőr próbál „letolni”, a rendőrség azt tanácsolja, hogy a megengedett sebességet ekkor se lépjék túl; húzódjon át a másik sávba az első alkalommal, amikor ezt biztonságosan meg lehet tenni, és ne próbálja indokolatlan lassítással „megregulázni” a másik járművezetőt.
Átmeneti szünet után
Rendőri jelleget nélkülöző gépjárműveket a rendőrség korábban is használt (Hajdú-Biharban is) közlekedésrendészeti ellenőrzésre, aztán ezzel átmenetileg leálltak – tudtuk meg.
A baleseti helyzet miatt idén április 16-án felújították a programot. Ezért FámaLézer nevű, erre szolgáló készülékekkel szereltek fel civil jellegű szolgálati gépkocsikat – közölte az ORFK Kommunikációs Szolgálata.
OCS
Járt már hasonló helyzetben? Kérjük, írja meg tapasztalatát és küldje el szerkesztőségünknek a [email protected], [email protected], vagy [email protected] e-mail-címre!
[related-post post_id="3871733"]
[related-post post_id="3869901"]