2023.11.06. 13:52
A kontinens számos kikötőjébe vonattal szállíthatják a BMW-ket Debrecenből
Jövőre fogadná az első vonatot a másfél kilométeres terminál.
A GYSEV Cargo soproni intermodális terminálja
Forrás: gysevcargo.hu
Ahogy arról a Haon is beszámolt februárban, a Győr–Sopron–Ebenfurt Vasút Zrt. (GYSEV) fogja üzemeltetni a debreceni intermodális terminált.
A Világgazdaság hétfői cikkéből kiderül, a létesítmény három ütemben készül, és három lépésben is kezdi meg tevékenységét. Erről Pete Zsolt, a GYSEV Cargo Zrt. üzletfejlesztési referense beszélt a Magyarországi Logisztikai Szolgáltatók Szövetségének konferenciáján október végén.
A szakember elmondta, a Debrecenben és térségében lévő iparvállalatok többsége már megkereste a vállalatot, hogy a jövőben igénybe vennék vasúti szolgáltatásaikat. Többek közt a BMW, az elektromobilitásban aktív cégek, gépipari vállalatok, üzleti és egészségügyi szolgáltatók és gyógyszeripari társaságok is jelezték igényüket a partnerségi kapcsolatra.
Mint a lap írja, a terminál 2024 harmadik negyedében fogadná az első vonatot. Alaptevékenysége egy mobil rakodógéppel, teljes vámügyintézéssel és üreskonténerdepó-szolgáltatással fog startolni. A beruházás második üteme 2025 májusában ér véget. Ekkorra lényegében minden munka befejeződik, a vágányépítésektől a tűzivíz-tároló kialakításáig. Végül körülbelül 2026-ra várható a terminál közvetlen szomszédságában lévő BMW-vel való együttműködés. A termelést ugyan hamarabb kezdik el az autógyárban, de az első, még tesztelésre szánt járműveket várhatóan közúton fogják továbbítani a németországi anyavállalathoz.
Minden irányba szállítanak
A debreceni terminál a hét minden napján, napi 24 órában fog üzemelni, a folyamatosságot a nagyvállalatok beszállítási és készáru-kiszállítási igényei tették szükségessé. A létesítmény nagyjából másfél kilométer hosszú és 100 méter széles. Mellette már megépült egy 4 vágányból álló rendező pályaudvar, amely mindkét irányból kapcsolódik a 108-as fővonalhoz.
A terminálról a szélrózsa minden irányában lévő kikötők felé indulhatnak majd fuvarok: a Földközi-tengeri kikötők közül Koperbe, Triesztbe és Rijekába, a németországi kikötők mellett a német autógyárakba is, keleti irányba pedig romániai és görög kikötőkbe.
A terminálnak hét vágánya lesz, a rendező pályaudvar említett 4 vágánya ezen felül épült. A hétből négyet portáldaru lát majd el, egy további vágány a raktárt fogja kiszolgálni – lesz ugyanis egy raktárbázis is –, kettő pedig 700-800 méteresre építenek a hosszabb szerelvényekhez igazodva.
A terminál kamerás beléptetőrendszere a jármű rendszámán kívül a szállítóegységek számát is rögzíti majd. A területen 25 plusz 40 kamionnak alakítottak ki helyet, a tárolókapacitás bővítését pedig majd a partnervállalatokkal együtt végzik el – olvasható a cikkben.