2024.04.19. 13:18
Debrecen az elektromobilitás fellegvára
Az alternatív hajtások kínálta lehetőségek és az automatizáció is a fő témák között szerepelt a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége fórumán. Pénteken Debrecenben találkoztak a helyi járműipari vállalkozások képviselői.
A BMW elektromobilitási törekvéseiről és a fiatalok jövőjéről is szó volt a debreceni fórumon
Forrás: Illusztráció: Napló-archív
Az innováció, a digitalizáció, az automatizáció, az elektromobilitás és az alternatív hajtások kínálta lehetőségek álltak a fókuszban a járműipar vonatkozásában a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) debreceni fórumán április 19-én. A rendezvényen a résztvevő iparági szereplők az aktuális és jövőbemutató témákat dolgozták fel és megvitatták a járműipar helyzetét. A rendezvény védnökei Lantos Csaba energiaügyi és Nagy Márton nemzetgazdasági miniszterek voltak.
Nyírő József, a MAJOSZ elnöke köszöntőjében kiemelt helyszínként jellemezte Debrecent, ahol ismét nagyszabású rendezvénnyel készültek. – Sok témát érintünk a mai nap folyamán és nagyon fontos számunkra, hogy az energiaügy és a versenyképesség is megjelenik. Rendkívüli, ami a járműipar területén ebben a régióban történik – emelte ki.
Elmondta, mintegy 200 résztvevővel bonyolítják le a mostani rendezvényüket, ahol két kerekasztal-beszélgetéssel, 12 előadással és a BMW debreceni gyárának látogatásával fogadják az érdeklődőket. Rámutatott, kihívásokkal teli időszak előtt áll az iparág, ezért is fontos a hazai cégek támogatása, együttműködések kialakítása.
Debrecen az elektromobilitás egyik fellegvára
Barcsa Lajos, Debrecen alpolgármestere kifejezte, nagy jelentőséggel bír az, hogy a járműipari szakma krémje találkozik Debrecenben; a város az elmúlt évek alatt berobbant az elektromobilitás fellegvárai közé.
Amikor 2014-ben elhatároztuk, hogy Debrecen gazdaságát új alapokra helyezzük, akkor az egyik célként azt jelöltük meg, hogy az elvándorlást megállítsuk, hogy az itt végzett szakember ne Budapesten vagy a nyugati országokban helyezkedjen el, hanem találja meg a számításait, jövőjét Debrecenben. A másik célunk az volt, hogy a város olyan régióközponttá váljon, amely befolyással bír a környező régiókra is
– ismertette. E célok elérése érdekében, a kormánnyal együttműködésben Debrecen meggyőzte a jövő iparágait, hogy itt fektessenek be. 2017-ben a BMW Group úgy döntött, a cívisvárosban építi fel az első olyan üzemét, amely már a tisztán elektromos modelleket gyártja majd.
A fiataloknak építik a jövő Debrecenben
A jövő, az elektormobilitás megérkezett Debrecenbe. Az elmúlt évek alatt 12 milliárd euró működő tőke érkezett a városba, 20 ezer új munkahely jött létre, azonban ezek közül még csak 2 ezret töltöttek be. A vállalkozásoknak kell versenyezniük a munkavállalókért
– mutatta be az alpolgármester. Hozzátette, a fiataloknak építik a jövőt Debrecenben, hogy a helyben megjelenő munkaerőigényt jól képzett, helyi munkavállalókkal szolgálják ki. Ennek érdekében sokrétű együttműködéseket indított el a város a Debreceni Egyetemmel, a Debreceni Szakképzési Centrummal és a vállalkozásokkal.
Barcsa Lajos elmondta, az EDC Debrecenen keresztül számos programmal, ingyenes képzéssel segítik a helyi cégeket a hatékonyságuk növelésében, hogy közülük minél többen a nagyvállalatok beszállítóláncainak részévé válhassanak. Elindult egy ipari park kialakítása is, melyben a helyi kis- és középvállalkozások számára ugyanolyan feltételekkel bocsátanak rendelkezésre iparterületet, mint a multanacionális cégeknek.
Cél a versenyképes villamosenergia-árak biztosítása
A folytatásban Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkár és Nagy Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparügyekért felelős helyettes államtitkára tartottak előadásokat. Utóbbi többek között az elektromos autók piacának globális helyzetéről, valamint a hazai elektromos járműipar aktualitásairól tájékoztatta a hallgatóságot.
Steiner Attila az energiapiac helyzetéről és kilátásairól beszélt. Egyebek mellett felhívta a figyelmet, hogy az energiapiac látszólagos egyensúlya könnyen borulhat, így azt javasolta, hogy a cégek minél hamarabb rendezzék a következő időszakra vonatkozó energiabeszerzéseiket.
Elmondta, a villamosenergia-szektor kapcsán a kormány célja a keleti országrész erőműveinek fejlesztése, a villamoshálózat korszerűsítésére pedig 400-500 milliárd forint uniós forrást fordítanak a következő időszakban. – Célunk, hogy a lakosság és az ipari szektor is versenyképes áron jusson villamosenergiához – emelte ki.