tankörös fiatalok

2020.03.30. 18:35

A cél, hogy megtalálják a kérdésekre a válaszokat

A tankörös gyerekek is digitális oktatásra kényszerültek.

Fotó: Kék Erdő alapítvány

A járvány miatt nem csak az általános iskolák, középiskolák és egyetemek zárták be egy időre kapuikat, hanem a Kék Erdő Alapítvány tankörös fiataljainak is a digitális oktatásra kell átállniuk.

Fotó: Kék Erdő alapítvány, archívum

A tankörös program azoknak a gyerekeknek szól, akiknek az állami oktatási forma és az ottani tanítási mechanizmus nem volt megfelelő, így magántanulóként teljesítik tankötelezettségüket. A tanulócsoport alapvetően családok közössége, ahol a gyerekek együtt tanulnak, a szülők pedig ezt felváltva segítik valamelyik család otthonában. Az alapítvány tankörébe többek között figyelemhiányos hiperaktív (ADHD-s) gyermek, Aspergeres, sajátos nevelési igényű és Aspergeres kiemelt tehetség is jár, akik most mindenki máshoz hasonlóan, távoktatásban kénytelenek tanulni.

Fotó: Kék Erdő alapítvány, archívum

– Alapvetőn nem áll tőlünk teljesen távol a digitális oktatás, mert eddig is része volt annak a formának, ahogy mi tanítottunk. Viszonylag kevés tankönyvet és munkafüzetet használtunk, főleg a nagyobb gyerekeknél, s annál inkább próbáltunk olyan applikációkat bevonni a tanulásban, amelyben ők maguk is megszerkesztethetik a tananyagot, készíthetnek kérdőíveket. A digitális oktatásra való átállás kapcsán épp az egyik anyuka fejezte ki örömét, hogy a gyerekek olyan dolgokat is megtanulnak így, amit az iskolában nem, vagy csak jóval később tanulnának meg. Gondolunk itt az e-mail írásra, egy fiók létrehozására, vagy egy applikáció letöltésére. Hiszen, bár sokan azt gondolják, hogy a gyerekek jól ismerik a számítógépet valójában ez nem igaz. A diákoknak nincsen fogalmuk arról, hogyan kell a digitális térben működni, mi az odakapcsolódó protokoll. Éppen ezért, mi azzal indítottunk például, hogy megtanítottuk, hogyan kell egy chat szobában viselkedni – mondta Hornyák Mariann, szakmai vezető.

Fotó: Kék Erdő alapítvány, archívum

Keresik a válaszokat

A tanulókör március 16. óta folyik online: évfolyamonként 20 perces videó órákat tartanak, sokszor egyéniben, melynek során átbeszélik a gyerekekkel miről szól a feladat, amit szeretnének, hogy a diákok megcsináljanak otthon. – Igyekeztünk úgy felosztani a munkát a kollégák között, hogy mindenki annyi részt vállalt, amennyit bír. Vannak, akik a gyerekekkel konzultálnak, olyanok, akik a háttérben a tananyagokat gyártják, mások, az interneten keresik az anyagokat, és azokat rendszerezik be a mi online tantervünkbe – fogalmazott Hornyák Mariann.

S, hogy miként ellenőrzik a gyerekeket? A szakember kifejtette, eddig sem érezte úgy, hogy ellenőrizni kellene őket. Nálunk nincsen semmilyen értékelés, s mindig a gyerekek előzetes beleegyezésükkel adjuk ki a feladatot, s határozzuk meg a témaköröket. Szerda reggelenként például mindig fordított órát tartunk, amikor a tanuló bármit taníthat, mégis van olyan diák, aki például matematika órát tart. Az ellenőrzés helyett én inkább azt támogatom, hogy nyissák ki a könyvet, olvassák el 4-5-ször, kutassanak a kérdéseikben. Nem szeretném soha őket arra kényszeríteni, hogy megszégyenüljenek olyan miatt, amit nem tudnak. Inkább eszközöket szeretnék nekik adni, ahhoz, hogy kideríthessék a válaszokat – hangsúlyozta a szakmai vezető.

PTZ

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában