Közlekedés

2024.06.13. 17:30

E-roller-dilemma: KRESZ-módosítás és felelősségbiztosítás vár a rolleresekre

Önt is bosszantják a rollerek? Az e-roller mint mikromobilitási eszköz egyre népszerűbb, ezzel párhuzamosan egyre veszélyesebb is, mivel gyakran hallani incidensekről. Emiatt mind a gyalogosoknak, mind a kerékpárosoknak, mind pedig a közutak sofőrjeinek körültekintőnek kell lenniük… De vajon ez elég-e a biztonságos közlekedéshez? A jogalkotók úgy gondolják, hogy KRESZ-módosításra és más jellegű szabályozásokra is szükség van, ezek részleteit fejtjük ki.

Balogh Efraim

Egyre népszerűbb, de veszélyes is az e-roller

Forrás: Illusztráció / MW-archív

Ön szerint szabályozni kellene az e-rollerek használatát? Mit lehet tenni a balesetveszélyes közlekedésmód elkerülése érdekében? Úgy néz ki, majd’ 50 év után változtatni fognak a törvényhozók a KRESZ szabályain, s ez többek között az említett jármű használatára is kiterjed majd. A Groupama Biztosító Zrt. nemrégiben kiadott egy sajtóközleményt, melyben arról ír, hogy az e-rollerre és tulajdonosára vonatkozó szabályozás – ami a felelősségbiztosítás megkötését illeti – fontos, ugyanakkor korántsem teljes körű még. Emellett megkerestük Horváth László gépjárműoktatót, aki megosztotta tapasztalatait, és elmondta, miért van szükség a KRESZ módosítására.

e-roller, kresz-módosítás, felelősségbiztosítás, haon, debrecen
A kisebbekkel is érdemes foglalkozni, hogy megismerjék a KRESZ szabályait
Forrás: MW-archív

E-roller-szabályozás: biztosítást kell kötni rájuk

Az e-rollerek mikromobilitási eszközök, melyeket bizonyára olvasóink is láttak már száguldva közlekedni Debrecen utcáin is. Még ha menőnek is látszik egy-egy Segway vagy bármilyen e-scooter, igen veszélyes is: 25-50 km/h-s (extrém esetekben akár nagyobb) sebességgel is közlekedhetnek, ami rendkívüli kockázattal bír, mivel nincs karosszéria, ami megvédje vezetőjét egy esetleges bukás esetén, illetve szinte nincs is hangja, így a közlekedőknek nem árt körültekintőnek lenniük.

Mint a sajtóközleményben írják, az új törvényi szabályozás értelmében gépjárműnek tekintik a mikromobilitási eszközöket, így az e-rollereket is július 16-tól. Ennek értelmében kötelező lesz felelősségbiztosítást kötni a 25 km/h tervezési sebességet (vagyis elméletileg nem mehet többel a megadott limitnél) meghaladó, vagy a 25 kg feletti és 14 km/h tervezési sebességet meghaladó eszközökre.

És ha már a kilométerekről beszélünk… Emlékeznek még Tisza István utcai buszsávban kőbányaival a kezében deszkázó hátizsákos srácra? Körülbelül 50 km/h-val hasíthatott, ráadásul bukósisak nélkül, szóval elég nagy veszélynek tette ki a saját és más közlekedők épségét – no meg persze a járművekét is. 
Az a hatalmas szerencse, hogy mindenki megúszta baleset és sérülés nélkül, azonban ez nem mindig alakul így, mivel a Groupama Biztosító adatgyűjtéséből kiderült, hogy 10-ből 9 rollerhez köthető baleset a rolleres sérülésével jár, és a leggyakoribb következmény a fejsérülés. Nemzetközi kártapasztalatok alapján pedig 100 balesetet szenvedő rolleres közül csak 5 használ bukósisakot. A gyalogosgázolás sem példa nélküli: Nádudvaron hátulról ütöttek el egy járókelőt még májusban, ráadásul ittas volt a jármű vezetője.

e-roller, kresz-módosítás, felelősségbiztosítás, haon, debrecen
Statisztikák szerint 10 rolleres balesetből 9 esetben az e-roller vezetője sérül meg
Forrás: Napló-archív

No de kanyarodjunk vissza egy rövid időre a közleményhez: Szobonya László, Groupama Biztosító lakossági nem-életbiztosítás termékmenedzsment vezetője szerint a kötelező felelősségbiztosítás a másoknak okozott, személyi sérüléssel járó károkat is fedezi, így az e-rollerekre köthető biztosítás díjait is jelentős mértékben meg fogja határozni. Több biztosítótársaság publikálta már az egyéb gépjárművekre vonatkozó, július 16-ától hatályos díjtarifáit. 

Jelentősen eltérő díjszintek tapasztalhatók a Groupama Biztosító közleménye alapján: területtől és életkortól függően a jelenlegi árak egy évre vetítve jellemzően 5-25 ezer forint közé esnek.

KRESZ-módosítás: Mikor léphet érvénybe?

Horváth László a Haon megkeresésére elmondta, hogy égető szükség van jogi döntéseket hozni az e-rollerekkel kapcsolatban, mivel ha használóik balesetet okoznak, akkor nehéz őket megtalálni, majd felelősségre vonni rendszám és biztosítás hiányában. A KRESZ szabályváltoztatásait illetően rávilágított, hogy 1975-ben történt utoljára módosítás, s valószínűleg 2026 végéhez közeledve léphet majd érvénybe az új rendszer.

Ezek a járműtípusok akár 70-80 km/h-val is közlekedhetnek, és előfordul, hogy még autóval se tudjuk utolérni. Ha kocsival csattan, a gépjármű vezetője számára biztosítottak a védőeszközök, ha motorral, a motoros visel bukósisakot. Ellenben a rolleres az arcára esik, és ekkora sebességnél egyértelmű, hogy súlyos baleset következik be. Nem értjük, hogy miért produkálják ezt az emberek, hiszen a saját testi épségüket is kockáztatják

 – nyomatékosította az oktató.

Horváth László hangsúlyozta, hogy számtalan rolleres és kerékpáros (különösen ételfutár) esetében tapasztalható felelőtlen közlekedési morál, emiatt fontosnak véli, hogy aki közúton közlekedik, legyen a birtokukban legalább egy alapszintű KRESZ-vizsga. Úgy gondolja, gyökeres változásra van szükség a közlekedés biztonságának elősegítése érdekében. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában