Szervizdíj

3 órája

Módosítják a borravalózás szabályait. Mit szólnak a debreceni vendéglátósok?

Étteremtulajdonost és felszolgálót is kérdeztünk arról, hogyan érinti az új szabályozás az iparágat. Hamarosan ugyanis változik a szervizdíj és a borravaló adásának lehetősége.

Hajnal László

A pincérek fizetésének nagy részét gyakran a borravaló teszi ki

Forrás: Illusztráció / MW-archív

A turizmus fejlesztését célzó intézkedéscsomagot jelentett be Nagy Márton gazdasági miniszter október 14-én. A programpontok tartalmazzák többek közt a rövid távú lakáskiadás vagy épp az idegenvezetési tevékenység szabályozását, a digitális SZÉP-kártya fejlesztését, illetve ezentúl adómentesen adható állatkerti belépő béren kívüli juttatásként. Több, a fővárosra érvényes – például a budapesti bulinegyedet vagy az Airbnb-t érintő – intézkedésen túl szerepelnek a vendéglátás egészére ható módosítások is. Ilyen például az a rendelkezés, mellyel kötelezővé tennék a készpénzmentes borravaló elfogadásának lehetőségét, valamint a szervizdíjat 12 százalékban maximalizálnák. A miniszter ezt a döntést azzal indokolta, hogy míg a szervizdíjat a legtöbb esetben a vállalkozó tartja meg, a borravaló a felszolgálókat illeti, így ezeket külön kell választani. A részletszabályok egyelőre nem ismertek, Nagy Márton azonban előre bocsátotta, a kártyás borravaló elfogadását technikailag a bankoknak kell rendezniük.

szervizdíj, borravaló, vendéglátás, debrecen
A pincérek fizetésének nagy részét gyakran a szervizdíj vagy a borravaló teszi ki
Forrás:  Illusztráció / MW-archív

A készpénzes borravaló bevált

Debreceni vendéglátósokat kérdeztünk arról, milyen hatása lehet a szervizdíj maximalizásának és a kártyás borravaló bevezetésének a szektorra. Elsőként Barabás Zoltánt, a Barabás Étterem tulajdonosát kerestük meg, hogy véleményezze a tervezett módosításokat. A vállalkozó úgy látja, a rendelkezésnek nem lesz pozitív hozadéka egyik oldal számára sem. Szerinte csak hátrányt jelent a vendéglátóhelyeknek, hogy egy újabb lehetőséget szűkítenek be. Az az álláspontja, hogy a piac dönti el, ki melyik szolgáltatást veszi igénybe. Ha megfelelőnek találják a helyet és a szolgáltatást, akár 15-20 százalékos szervizdíjat is szívesen fizetnek ki a vendégek, ha pedig nem, akkor a 12 százalékot sem fogják örömmel megfizetni. Véleménye szerint a pincérek akkor járnának jól, ha a korábbi szemléletet követnék a vendégek, és zsebből adnák oda a borravalót, ha úgy érzik, minőségi kiszolgálásban részesültek. Annál is inkább, mert így az nem adóköteles jövedelem a pincérek számára.

Barabás Zoltán szerint nem a szervizdíjjal van a probléma, hanem azzal, hogy nincs fizetőképes kereslet.

A gazdaságban, a kereskedelemben és a vendéglátásban egyaránt visszaesés tapasztalható, az emberek zsebében nincs pénz. A vendéglátás Magyarországon mindig is luxuskategóriának számított, ennél fogva a családok inkább alapvető élelmiszerekre vagy egyéb, családokat érintő dolgokra költenek

 – mutatott rá. A tulajdonos szerint a vendéglátósokat leginkább az segítené, ha a járulékokat csökkentenék, ha kevesebb adminisztrációs terhet rónának a szektorra. Emellett az energiaárak nagymértékű csökkentésére lenne égetően szükség, ennek következtében a túlzóan magas költségeket megfelelően tudnák kezelni.

A vendéglátást már évek óta óriási mértékben sújtják az energiaárak, hiszen nemcsak a működtetési költségeket, hanem az alapanyagárakat is érintik az energiaárak, így a drágulást nehéz kitermelni a vállalkozásoknak. Emellett a szakmai minimálbér emelésének bejelentése már rövid távon is azt fogja eredményezni, hogy üzletek sora fog bezárni Barabás Zoltán szerint.

Azt vallja, a vendéglátósok oldaláról nem a bérek emelésének szándékával van a baj: a magas béreket hiába szeretnék, nem tudják megfizetni, mert folyamatosan csökken a megmaradó árrés. A bérköltség elszabadulása mellett a munkaerőhiány is sújtja az ágazatot, országos szinten pedig a vendéglátós képzésben is súlyos hiányosságokat tapasztal, szerinte a pályára lépő jelenlegi tanulók tudásszintje „katasztrofális”.

A pincérek megélhetését nagyban segíti a borravaló és a szervizdíj

Megkérdeztünk egy felszolgálót is, aki egy debreceni belvárosi étteremben dolgozik, hogyan látja a rendelkezést, és milyen hatással lehet a megélhetésére.

Nálunk már most is biztosítva van a kártyás borravaló lehetősége, mivel láttuk, hogy egyre csökken a készpénzes fizetés aránya, és a vendégek egyre inkább kártyával fizetnek. Így kártyán is tudnak egy kis pluszt hagyni, hogy kifejezzék az elégedettségüket

 – árulta el Ádám.

A szervizdíj maximalizálásáról a szakember azt nyilatkozta, az ő munkahelyén jelenleg 15 százalékot számolnak hozzá a számla végösszegéhez, de ennek az az oka, hogy egy része adóköteles, és most már a konyhai dolgozók is részesülnek belőle. Kifejtette, amikor a vendég látja a végösszegnél a szervizdíj kifejezést, gyakran tévesen hiszi, hogy az teljes egészében a pincérek zsebébe kerül, pedig ez ennél bonyolultabb, hiszen az összeg valójában többfelé oszlik el. Hozzátette, személy szerint neki nagyon fontos a szervizdíj, mert a fizetése több mint a felét ez teszi ki.

– A vendégkörünk egyre inkább külföldi turistákból és helyi munkásokból áll. Úgy tűnik, hogy sok magyar vendég nem feltétlenül engedheti meg magának, hogy étterembe járjon. A külföldiek pedig sokszor nem hagynak borravalót, mert az adott kultúrájukban ez nem szokás. Nekünk viszont ez – a borravaló és a szervizdíj – jelenti a fizetésünket, ami épphogy a minimálbér felett van – mondta a felszolgáló.

Ádám úgy gondolja, hogy a szervizdíj és a borravaló két külön dolog, de szerinte erről megoszlanak a vélemények. Sok helyen, ahol szervizdíjat alkalmaznak, nincs is borravaló. Náluk ez a rendszer már működik és bevált az évek alatt, de érzi, hogy ezzel kapcsolatban valamilyen változás várható a vendéglátásban. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában