REpont

2024.08.25. 11:30

Stabilizálódik a rendszer – válaszolt a MOHU a visszaváltással kapcsolatban

Idén új nap virradt az italok csomagolásának kezelésére, így az üzletekre és a vásárlókra is. Így látja az üzemeltető az új visszaváltási rendszer működését a bevezetés időszakában.

Kosztin Éva

Januártól változott az italok csomagolásának kezelési módja

Forrás: illusztráció/MW-archív

Egy tavaly októberi kormányrendelet szerint idén január elsejétől kötelező az üzleteknek visszaváltani a – tejtermékek kivételével – 0,1-3 liter űrtartalmú italok műanyagból, fémből vagy üvegből készült csomagolását. Az új visszaváltási rendszer indulásakor, 2024 első hetében a Haon az utca emberét kérdezte Debrecenben, mit szólnak a változáshoz. Többen örömüket fejezték ki a várható környezetvédelmi hatások miatt, de olyannal is találkoztunk, aki aggályosnak találta, hogy a palackokat és dobozokat ezentúl sértetlen állapotban kell majd eljuttatni a gyűjtőhelyekre. Januárban már több debreceni áruházban is álltak a REpont automaták, azonban a polcokra még nem kerültek ki azok a termékek, amelyeknek az ára már tartalmazta az 50 forintos betétdíjat.

repont, mohu, visszaváltási rendszer
Az új visszaváltási rendszerben a termékeken ezt a logót kell feltüntetni
Forrás: illusztráció/MW-archív

Nyáron robbant be az új visszaváltási rendszer

A gyártók és a forgalmazók július 1-ig kaptak határidőt, hogy az üzletekben kizárólag Vegyél vissza! feliratú logóval ellátott termékek legyenek elérhetőek, ezért július elején is felmérte a Haon, hogyan működik a visszaváltási rendszer. Akkor a kereskedők arról számoltak be a lapunknak, hogy  sok a félreértés, a vásárlók nincsenek vele tisztában, hogy melyik italok csomagolását válthatják vissza. A vásárlók leginkább arra panaszkodtak, hogy gyakran fordult elő velük, hogy egy máshol vásárolt palackot azért nem vett be az automata, mert a visszaváltás helyén az adott termék még nem szerepelt a kihelyezett REpont adatbázisában.

Egyesek szerint katasztrófa, másoknak sima ügy

Augusztusban az olvasóinkat is megkérdeztük a Facebook-oldalunkon, mi a véleményük a Mohu visszaváltási rendszeréről. „Az elmélet jó, a gyakorlat pár hát után katasztrófába fulladt” – ez a hozzászólás sokak észrevételeit fedte le. Rendszerhiba, szűk kapacitás, hozzá nem értő eladók: ezek voltak leginkább a kommentelőink problémáinak a forrása. Sokan azt is megjegyezték, mivel a palackokat sértetlen állapotban kell leadni, szinte bőrönddel járnak az üzletekbe: így nemcsak a szállítás, hanem az otthoni tárolás is nehézkes. Azonban sok olyan hozzászólót is láttuk, akik teljesen elégedettek voltak a REpont automatákkal, és úgy találták, minden egyértelműen, könnyen működik. „Sima ügy” – vélekedtek többen is az új visszaváltási rendszerről.  

repont, mohu, visszaváltási rendszer
A sértetlen dobozok és palackok tárolása és szállítása többeket kihívás elé állít
Forrás: illusztráció/MW-archív

A napokban a visszaváltási rendszert üzemeltető MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. (MOHU) kommunikációs osztályánál érdeklődtük, mik a szolgáltatói tapasztalatai Hajdú-Biharban. Kizárólag a vármegyére vonatkozó adatokat nem kaptunk, de közleményükben arról tájékoztattak, a bevezetés rövid időszakában több mint 3 ezer automata és ezer kézi visszaváltó működik az országban, és ezek száma folyamatosan bővül.

A bevezetés minden szereplő számára tanulási folyamat

Mint írták, az üzemeltetéssel kapcsolatos fennakadások elhárítása az áruházak feladata, a támogatásukra a MOHU oktatási anyagokat és gyakorlati útmutatókat biztosít. Hangsúlyozták, a vásárlói elégedettség az üzletek érdeke is, mivel a kiadott utalványok általában forgalomnövekedést jelentenek: 10-ből 8-9 vásárló a boltban levásárolható lehetőséget választja. A banki utalással történő kifizetésekkel kapcsolatban arról számoltak be, hogy az Európában egyedülálló rendszer stabilan működik, extrém magas terheltség esetén fordul csak elő, hogy az átutalás valamivel több időt vesz igénybe, a fejlesztések ezen a téren is folyamatosak. Hozzátették, mára minden tizedik visszaváltásnál alkalmazzák ezt a megoldást a vásárlók, akik jótékony célra is felajánlhatják az összeget.

repont, mohu, visszaváltási rendszer
Minden tizedik vásárló banki átutalás formájában kéri a betétdíjat az applikáción keresztül 
Forrás: illusztráció/MW-archív

A MOHU épít a tapasztalatokra

– Egy ilyen léptékű rendszerben, amely a teljes lakosságot és az üzleti szereplőket is kiszolgálja, természetes, hogy a bevezetés egy tanulási folyamat minden szereplő számára. Folyamatosan figyeljük a visszajelzéseket, és a lehető leggyorsabban igyekszünk reagálni a felmerülő technikai problémákra. Az eddig felmerült hibajelenségek 80 százaléka egyébként az automatagyártók által nyújtott telefonos helpdesken keresztül orvosolható volt, amennyiben a boltok jelezték azokat az ügyfélszolgálatnak. Az alkalmazás hibája esetén az applikációból közvetlenül elérhető az ügyfélszolgálat, a levásárolható kupon kapcsán pedig az adott üzlet személyzetéhez kell fordulni – közölték megkeresésünkre.

Végezetük hangsúlyozták, a MOHU az érintett kiskereskedelmi egységekkel, illetve számukra a szerződés szerint helpdesket és karbantartást szolgáltató automatagyártókkal közösen gyűjti a tapasztalatokat, és a visszajelzéseknek is köszönhetően a rendszer működése várhatóan a következő időszakban stabilizálódik. 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában