Sport

2016.09.30. 17:45

Rausz Gábor megnyerte a drónok harcát

Nyíregyháza - Az első alkalommal megrendezett versenysorozat során a nyíregyházi Rausz Gábor végzett az élen.

Nyíregyháza - Az első alkalommal megrendezett versenysorozat során a nyíregyházi Rausz Gábor végzett az élen.

Hogy mi is a Red Bull Air Race, az nem szorul különösebb magyarázatra, és a sportot, vagy legalábbis a repülést kedvelők azonnal rávágják a műfaj honi koronázatlan királyának is a nevét, Besenyei Péterét.

Szemüveggel teljesen más

A Drone Racing Hungary és Rausz Gábor talán még nincs benne ennyire a köztudatban, ettől még tény: a fentebb taglalt sorozat miniatürizált változatát, ha úgy tetszik, a drónok harcát a nevezett nyíregyházi fiatalember nyerte meg. És nem véletlenül vontuk párhuzamot a két sorozat között, hiszen a versenyzők irányította – és nem mellesleg maguk építette – drónok éppúgy akadályokat kerülgetnek, mint Besenyei Péterék repülői.

– Tavaly tavasszal kezdtem el először drónokat reptetni, de nem tartottam túl izgalmasnak, mert amikor húsz méterre eltávolodott tőlem, akkor már nem is láttam belőle semmit – elevenítette fel a kezdeteket Rausz Gábor, az első magyar drónbajnokság, vagyis a Drone Racing Hungary győztese. – Aztán megtudtam, hogy vannak olyan szemüvegek, amelyeken keresztül a drón perspektívájában lehet látni a világot, így már izgalmasabbnak tűnt az egész. Versenyszerűen pedig az idén tavasszal kezdtem el vele foglalkozni a saját magam építette modellekkel. Mert vannak ugyan gyári gépek, de a magunk által építettek az igaziak, mert a saját igényeinkhez tudjuk szabni a teljesítményt és minden mást. Persze a fejlesztéseket itt is figyelni kell, hiszen hetente is előkerülhetnek új dolgok, amikre reagálni kell, ha sikeres akar maradni az ember.

Rausz Gábor Dubaiban látott először élőben ilyen jellegű versenyt, és akkor döntötte el, hogy ő is kipróbálja magát ezen a színtéren. Pályát épített, és elkezdett gyakorolni. Az első versenye pedig tavasszal volt a Velencei-tónál. Ez még nem hozta meg a sikert, a hamarosan kezdődő Drone Racing Hungary-sorozatra viszont sikerült kiküszöbölni a technikai és egyéb problémákat.

– A körverseny első fordulóját szintén a Velencei-tónál rendezték, ott még a távirányítóval voltak gondjaim, de azt helyrehoztam, és utána szériában nyertem a futamokat – árulta el Rausz Gábor. – A Hungaroringen, a budapesti Illovszky-stadionban, a szegedi repülőtéren és az egyik budapesti golfklubban rendezték a további fordulókat, a mezőnyben magyarok mellett szlovák és horvát indulók is voltak, őket is sikerült megelőzni az összetett pontversenyben. A Hungaroringen második lettem, a többi versenyt sikerült megnyernem. Bársony Péter, Kovács István, Csajtai Kristóf és Illyés Zsolt időt és pénzt nem sajnálva nemzetközi színvonalú versenysorozatot rendezett, és a feleségem, valamint a gyermekeim türelme is kellett ahhoz, hogy részt vehessek rajta.

A jutalom pedig? Túl azon, hogy Rausz Gábor a Formula-1-es pilótákhoz hasonlóan pezsgőzhetett egyet a dobogón, indulhat az Európa- és világbajnokságon is. Még az idén. Előbbi a spanyolországi Ibizán lesz, aztán pedig a földkerekség legjobbjai között versenyezhet a mesés Hawaii szigetén. Az Eb-részvételre saját magának kell megteremteni a költségeket, a vb-re viszont a Drone Racing Hungary győzteseként, főnyereményként utazhat. A kettő között itthon szinte csak arra lesz idő, hogy megérintse a falat, hiszen Ibizán október 5–10. között versenyez majd Gábor, az Egyesült Államokhoz tartozó szigeten pedig október 15–23. között tartózkodik majd.

Mindenből kettő kell

Mint minden technikai sport, a „drónozás” is nyilván pénzkérdés – gondolhatja a kívülálló.

– Pedig azt szoktam mondani, hogy a technikai sportok közül talán ez a legolcsóbb, egy gép töredékéből, olyan száz–százötvenezer forintból kihozható, mint egy vitorlázómodell – így Rausz Gábor.

– A zuhanások utáni javítási költségek sem horrorisztikusak, legtöbbször propellerproblémával megússzuk, olyankor feltekerjük a másikat, és már mehet is tovább a gép. Járulékos költségként jelentkezik még az akkumulátorok, a távirányítók és a szemüvegek beszerzése, és az is igaz, nem árt, ha mindenből van tartalék, ezért eleve két versenygépet építettem magamnak. Időt és energiát viszont nem keveset áldoztam arra, hogy minél jobban versenyezzek, itthon a Tiszavasvári úti és a nagykállói futballpályán kaptam edzéslehetőséget.

A jelek szerint ezeken a helyeken is sikeresen fel lehet készülni Ibizára és Hawaiira.

- Bodnár Tibor -


Pilóta nélkül, kapuk közt

A drón pilóta nélküli repülőgép, amelyet katonai célokra kezdtek el használni. A versenyeken is használt gépek a 100–110 kilométeres sebességet is elérhetik, közben kapukat kerülgetnek, azok sikerességét pályabírók ellen­őrzik, de vita esetén a gép által készített videofelvételt is segítségül lehet hívni. Egy futam általában háromkörös versenyből áll, egyszerre több gép tartózkodik a pályán, a leggyorsabb, vagy a hiba nélkül legmesszebb eljutó drón irányítója nyer. Akadályt nem lehet kihagyni.


Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!