iskolakezdés

2021.08.22. 15:30

Van megoldás, ha szorong a gyermek

Sokan nemcsak az iskolatáskát, de a félelmeiket is cipelik iskolakezdéskor.

20210806 Nyíregyháza fotó: Sipeki Péter SP Kelet-Magyarország A gávavencsellői Kiss Áron szüleivel látogatott el a Leporelló Papírboltba Nyíregyházára, hogy taneszközöket vásárolhasson az iskolakezdéshez.

Fotó: illusztráció / MW-archív

Az új tanév indulása a kisiskolásoknak okozza a legnagyobb próbatételt; ez az időszak az új élmények iránti kíváncsiság mellett szorongással is együtt járhat. Már az iskolakezdés ténye is frusztrációt válthat ki a hat-hét éves gyerekekből, hiszen nem tudják, mi vár rájuk szeptembertől. Új hellyel, új emberekkel és új szabályokkal találkoznak, és nem minden csemete tud bonyodalom nélkül beilleszkedni az új közösségbe. Szerencsés helyzetben lehetnek azok a nebulók, akik a becsengetés előtt már találkoznak leendő tanítójukkal, korábban beléptek az iskola kapuin, hogy ismerkedjenek az intézménnyel, és ugyancsak sokat jelent, ha a szülővel közösen készülhetnek a tanévkezdésre.

„A lényeg a viselkedés szemmel látható megváltozása. Ha a kis cserfes gyermekünk hirtelen visszahúzódóvá válik, vagy éppen agresszívvá. Fél, ha emberek előtt kell beszélnie, holott ez eddig nem okozott gondot, vagy fél a dolgozat előtt, pedig a számonkéréssel eddig nem volt baj. Intő jel lehet, ha verekszik, bántja magát vagy másokat”

– mondta Fülöp-Győri Noémi debreceni pszichológus.

És hogy mit tehet a szülő, hogy oldja a feszültséget az iskolába induló gyermekében? Beszélgessen vele minél többet! Fontos, hogy a gyermek ne érezze magát egyedül a gondjaival. – Engedje kijátszani, kirajzolni magából a problémát, hiszen a játék és a rajz is egyfajta terápia. Remek mesekönyvek léteznek a témában, bátran olvassuk őket! Tanúsítsunk empátiát, és bármilyen aprónak tűnik is olykor egy-egy dolog, amitől fél, ne kicsinyeljük le, hiszen lehet, hogy neki épp ez a nagy – javasolta a szakember.

Ha a gyermek első osztályba megy, fontos, hogy beszélgessünk el vele a szabályokról, az alkalmazkodásról, az újdonságokról. – Nagyobbaknál, ha csak a nyári szünet volt a kihagyás, akkor érdemes a pozitív vonásokra koncentrálni. Felidézni, mik voltak ezek az előző tanévben, mi volt a legjobb, és megbeszélni, hogy ami rossz volt, az miért volt az, és kideríteni, megoldódott-e már a helyzet. Keressük a kivételeket az általános rosszban, azokat helyezzük előtérbe! – ajánlotta Fülöp-Győri Noémi.

A szakember azt javasolja, nézegessük meg együtt a könyveket, és ha a szülőnek vannak történetei a tantárgyról, iskoláról, barátokról, azt bátran ossza meg gyermekével. Reggelente kicsit távolabb parkoljunk az iskola kapujától, hogy legyen idő az elbúcsúzásra, és séta közben tudjunk beszélgetni.

– A „kidoblak, és már itt sem vagyok” nagyobb gyerekeknél működhet, hiszen a kamaszoknál már ciki tud lenni, ha anya viszi az ajtóig, ám kisebbeknél rituálévá válhat a reggeli séta. Tudom, ez mind idő, de megéri, hiszen ez befektetés, ami megtérül a gyermekeinkkel való kapcsolat minőségében – vallja a pszichológus.

Ha a gyermek szorongása nem múlik el, romlik a teljesítménye, esetleg alvási problémákat, testi tüneteket okoz, akkor érdemes azonnal szakemberhez fordulni.

Fogarasi Renáta

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában