2020.02.12. 12:40
Speciális oktatótér nyílt a DSZC-nél
Lézergravírozó, CNC-maró, hegesztőszimulátor és 3D-s nyomtató is található az alkotóműhelyben.
Fotó: Molnár Péter
A Debreceni Szakképzési Centrum (DSZC) elkötelezett abban, hogy olyan motivációs tereket alakítson ki, amelyek a szakképzést tovább népszerűsítik. Ennek a szemléletnek következő állomása a digitális alkotóműhelyek kialakítása, melyek új tereket nyitnak a fiatalok számára. A DSZC Burgundia utcai telephelyén kialakított Digitális Közösségi Alkotóműhelyt szerda reggel adták át.
Speciális oktatótér nyílt a DSZC-nél
– Nem kérdés, hogy a debreceni városvezetés stratégiai ágazatnak tekinti az oktatás ügyét, az idei évben 2,3 milliárd forintot fordít az önkormányzat köznevelési intézményeink felújítására – hangsúlyozta köszöntőbeszédében Barcsa Lajos alpolgármester az átadóünnepségen. Így folytatta: Debrecenben nemcsak mennyiségi, hanem minőségi képzés is folyik, a digitális alkotóműhely is ezt a célt szolgálja. Ma, ha valaki debreceni oktatási intézményrendszert választja, akkor a minőséget is választja, ennek egyik nagyon fontos kritériuma az együttműködés, hiszen ha a Debreceni Tankerületi Központ nem promotálná azokat a fejlesztéséket, amelyek a szakképzési centrumnál vannak, s nem tenné lehetővé, hogy az általános iskolások meglátogassanak egy-egy ilyen műhelyet, akkor nem érne az egész semmit – vallja az alpolgármester.
CNC-maró és hímzőgép
A digitális alkotóműhely egy olyan speciális oktatótér, amelyben projektalapú oktatás, saját motivációból eredő kísérletezés zajlik.
– Ez a fejlesztés egy nagy európai uniós projekt keretén belül zajlott, egy 550 millió forintos pályázat része, mely a szakképzési intézményrendszer hálózatának a fejlesztéséről szól. A projekt egyik pillére az infrastrukturális terek fejlesztése, eszközök beszerzése. Nem csak a Burgundia utcai telephelyen vannak alkotóműhelyek, a Mechwartban és a Barossban is hasonló felszereltségű műhelyek kialakítására került sor. A projekt másik pillére a pedagógusok szemléletformálása, továbbképzése, hiszen ezekhez a tevékenységhez újfajta szemlélet szükségeltetik – emelte ki Tirpák Zsolt, a Debreceni Szakképzési Centrum kancellára.
Az alkotóműhelyben elsősorban olyan technológiai eszközöket helyeztek el, amelyek motivációs eszközként vannak jelen. Már hatodik osztályosok is biztonságosan tudják használni az eszközöket, például a lézergravírozót, a CNC-marót, a hegesztőszimulátort, a 3D-s nyomtatót. Nemcsak a gépészet, az elektronika és az informatika kap szerepet a műhelyekben, hanem a fa- és textilipar is, van többek között programozható hímző- és varrógép is.
Akár szombaton is
– Az általános iskolai tanulók megszólítása a legfontosabb cél, osztályközösségeket, tanulócsoportokat várunk. A megújult Nemzeti alaptanterv tág lehetőséget biztosít arra, hogy a tartalmakat a helyi gazdasági környezethez igazítva építsék fel az intézmények. Ha valakiben valóban alkotóvágy alakul ki, lehetősége van arra, hogy eljöjjön délután, vagy akár szombaton, s továbblépjen a műhelymester segítségével. Természetesen az általános iskolások mellett a szakképző intézményeinkben tanulók számára is nyitva vannak a műhelyek – tudatta a kancellár.
Vántus Andrásné, a Debreceni Tankerületi Központ igazgatóhelyettese kiemelte: az alkotóműhelyek lehetőséget jelentenek a pályaorientáció, a pályaválasztás támogatásához, a termelőszféra bevonása révén. Nagyon fontos az, hogy olyan gyerekek kerüljenek ki az intézményeinkből, akik a munkaerőpiac igényeihez alkalmazkodó személyiséggel rendelkeznek.
Kiss Dóra