2024.06.24. 20:00
Csalódunk a szállodai szolgáltatásban, az apartmanban – a szakember szerint így járhatunk jól!
Végre elérkezett az idő, hogy elutazzunk valahova piheni. Előfordulhat, a szálloda szolgáltatásaival nem vagyunk megelégedve; Andirkó Balázs ügyvédet kérdeztük, mit tehetünk annak érdekében, hogy jól végződjön a kikapcsolódásunk.
Az elégedett vendégek jó hírét viszik a szállodának
Forrás: Illusztráció: MW-archív
Ahogyan arról már a közelmúltban is beszámoltunk, a magyarok imádnak utazni. Szántai Judit utazásszervező néhány hete a Haonnak elmondta, melyek a legfelkapottabb külföldi úti célok hazánkban, és sokan vannak, akik inkább belföldön kívánnak pihenni az idei nyáron. Tömegek töltik szabadságukat a Balaton környékén, de azoknak is hamar meg kell tervezniük a hétvégéjüket, akik hazai wellness szállodában szeretnék kipihenni fáradalmaikat. Jól tudják azok, akik sokat úton vannak, hogy olykor sajnos, nem azt kapják, amire befizettek. Előfordulhat, hogy fizetnek egy bizonyos szolgáltatásért – akár előre –, de a helyszínen csalódniuk kell: 4 medencéből csak 2 üzemel, a szálloda szaunája éppen karbantartás alatt áll, amikor az ügyfél megszáll a hotelben. Mit tehetünk, ha nem vagyunk elégedettek a szálláshely szolgáltatásaival?
![szoba Debrecen haon](https://cdn.haon.hu/2024/06/6tllqm_0X2Zhffgl5vcauALhiODiZCy5D8RmouM_8yw/fit/1200/795/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzFmYWE4NTM3ZGViZjQ1MWNhYzUwN2ZkNGEyOGU4YTQ1.jpg)
Forrás: Illusztráció: MW-archív
Andirkó Balázs ügyvédet, ingatlanforgalmi szakjogászt kerestük ezzel kapcsolatban; kíváncsiak voltunk arra, milyen jogok illetik meg az ügyfelet, le kell-e „nyelnie”, hogy nem úgy vannak a dolgok, ahogyan ő azt elképzelte, vagy tehet annak érdekében, hogy végül jó szájízzel távozzon a hotelból.
Az első és legfontosabb ilyen esetekben a szállás és a vendég között létrejött szerződés tartalmának az áttekintése. Azt kell ugyanis vizsgálni, hogy a szálláshely részéről mi minősül szerződésszerű teljesítésnek. Amennyiben a szállás azért teljesít hibásan, mert az igénybe vett szolgáltatás nem felel meg a szerződésben meghatározott minőségi követelményeknek, úgy a szálláshely hibás teljesítése miatt a vendég érvényesítheti a Polgári Törvénykönyvben (Ptk.) nevesített jogait. Nem teljesít azonban hibásan a szállás, ha a vendég a hiányosságokat a szerződéskötés során ismerte vagy ismernie kellett
– fogalmazott az ügyvéd a Haonnak.
Mikor kérheti vissza pénzét a szálloda vendége?
Annak is utánakérdeztünk, van-e bármilyen lehetőség arra, hogy esetleg a befizetett, vagy a pihenés végén rendezendő összeg bizonyos százalékát ne kelljen kifizetnie a vendégnek. – Hibás teljesítés esetére a Ptk. bizonyos jogokat biztosít a szerződés jogosultja, jelen esetben a vendég számára. Ezek közül a lehetőségek közül szóba jöhet a kicserélés (amennyiben például egy privát jakuzzival felszerelt szobát fizettünk ki, de jakuzzi nélküli szobában helyeztek el minket), a szállás díjának arányos leszállítása, vagy, amennyiben a csere nem lehetséges, a szerződéstől való elállás és a szállásdíj visszafizetése. Emellett azonban a szerződésszegéssel okozott kár megtérítése is vizsgálható, ha például ugyanazt a komfortfokozatú szállást már csak magasabb áron tudja a vendég igénybe venni.
Fontos azonban, hogy jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye és a szerződés lényeges tulajdonságait kell vizsgálni – nyilvánvaló, hogy a vendég nem megy egy olyan helyre wellness hétvégére, ahol a wellness teljesen használhatatlan, hiszen akkor máshol foglalt volna szállást
– mutatott rá Andirkó Balázs.
![szállás debrecen haon](https://cdn.haon.hu/2024/06/C1UVcWm54OqjuFFogO6Dco_XcVSW-kmx-6QgJGIqNcQ/fit/1200/675/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2EwMmVlMmRkZTA0MTRlMzk4YTZlNzEwOTVmZjBkYmYz.jpg)
Forrás: Illusztráció: MW-archív
Nem muszáj elviselnünk a káoszt és a hangzavart
A Balaton környékén sok apartmant, vendégházat adnak ki napokra, akár hosszabb időre. Sajnos, nem egyszer lehet azt hallani, a vendég csak ott tapasztalja, hogy például a szomszédban házfelújítás van. Így ugye, a pihenés inkább bosszankodásba megy át – adódik a kéréds, a tulajdonosnak/értékesítőnek kötelessége-e, hogy az említett kellemetlenségről tájékoztassa a vendéget, tehát szólnia-e kell előre, mivel fog szembesülni a vendég.
– Mint minden szerződésnél, úgy ebben az esetben is kötelesek a felek egymást tájékoztatni a szerződést érintő lényeges körülményekről, és azt gondolom, hogy egy pihenőövezetben történő szállásfoglalás időpontjában a szomszédos környezetben történő zajos munkavégzés igen lényeges körülmény – hangsúlyozta a szakember, akinek a válasza egyértelmű: igenis tájékoztatni kell a vendéget arról, ha a fentebb említett esetleges kellemetlenségek várják őt és családját. Hozzátette, ilyen esetekben a szerződésszegésre hivatkozással a vendég a szállás átvétele előtt elállhat a szerződéstől, azt követően pedig felmondhatja.
Andirkó Balázs rámutatott, a vendégnek természetesen van lehetősége alkut kezdeményezni akár részleges, akár teljes visszatérítésre, de egy számára kedvező megállapodáshoz a szállásadó elfogadására is szükség van. Továbbá aláhúzta: a hibás teljesítésre, illetve a szerződésszegésre vonatkozó (fent részletezett) lehetőségek mellett igénybe veheti a panaszkönyv lehetőségét, illetve a Fogyasztóvédelemhez fordulhat.