Olvasói megkeresés

2024.07.07. 15:00

Kötelesek vagyunk fizetni a semmiért egy szerelőnek? Így vélekedik a debreceni ügyvéd!

Manapság nem könnyű megbízható szakembert találni. Ha szerelőt keresünk, akkor jobban járunk, ha több szempontot megvizsgálunk és figyelembe veszünk.

Nagy Emese

Egyik olvasónk a közelmúltban azzal keresett meg minket, hogy elromlott a hűtője, amit szeretett volna megcsináltatni, de végül nem járt sikerrel. Kifejtette, a 60 literes hűtőszekrényét elvitte egy debreceni márkaszervizbe, ahol az ügyintéző valamennyivel több mint 10 ezer forintot kért el tőle, amikor leadta a hűtőt, majd tájékoztatta az ügyfelet, hamarosan keresni fogják. Másnap hívták is azzal, hogy átvizsgálták az eszközt, és megállapították, körülbelül 100 ezer forintba kerülne a hűtőszekrény megcsináltatása. Erre nemet mondott, ugyanis sokallta az összeget, majd érte ment a hűtőért, viszont az előzetesen kifizetett összeget nem kapta vissza. Azért keresett meg minket, mert nem tartja fairnek, hogy több mint 10 ezer forintot kifizetett a semmiért (szerinte). A témával kapcsolatban felvettük a kapcsolatot Nemes Imre debreceni ügyvéddel, akitől először is azt akartuk megtudni, hogy tényleg a semmiért fizetünk-e, ha a szerelő csupán átnézni az eszközünket, vagy a szakértelemnek igenis ára van.

debrecen, szerelő, jótállás, szolgáltatás, ügyvéd
Ha szerelőt keresünk, akkor jobban járunk, ha több szempontot megvizsgálunk, de a szakértelmet bizony meg kell fizetni 
Forrás: Illusztráció / Napló-archív

Egy szerelő szakértelmét fizetjük meg

Nemes Imre a Haon megkeresésére rámutatott, elsődlegesen fontos tisztázni, hogy bizonyos esetkörökben és időintervallumban a javításnak nem keletkezhet költsége. Ez pedig a kötelező jótállás esetköre, amelyet jelenleg két kormányrendelet – az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet és az egyes javító-karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó kötelező jótállásról szóló 249/2004. (VIII. 27.) Korm. rendelet – szabályoz. 

Így mielőtt bármilyen javítási szolgáltatást igénybe kívánnánk venni, érdemes ellenőriznünk az adott eszköz vonatkozásában fennállnak-e a kötelező jótállással kapcsolatos feltételek.

 Amennyiben a termék nem tartozik a kötelező jótállás hatálya alá, úgy az alábbi lehetőségeket szükséges mérlegelnünk.

­– Kérdésként merülhet fel, hogy amennyiben egy elektronikai eszközünk meghibásodik, és kihívunk egy szerelőt a hiba diagnosztizálása érdekében, a helyszíni felmérés díját kötelesek vagyunk-e megfizetni annak ellenére is, hogy magát a javítást nem kérjük. 

A válasz némiképp egyszerű, hiszen jogosan merülhet fel díjigénye a bevizsgálást végző szakértőnek, ugyanis ez is egy szolgáltatás, amelynek során igénybe vesszük a szakértelmét és idejét. Az előzetes vizsgálat ráadásul költségekkel is járhat, ideértve akár a helyszíni kiszállás díját vagy a felmérés során használt eszközök kopását. Bár úgy tűnhet, hogy a szerelő csupán »ránéz« az eszközre és érdemi munkát nem végez, ha alaposan megvizsgáljuk a kérdést, ez a helyzet nem sokban különbözik más szolgáltatásoktól

 – fogalmazott Nemes Imre, majd néhány példát hozott fel.

Az előzetes felmérésért a szolgáltató valóban díjra jogosult?

A debreceni ügyvéd elmondta, gyakran fordul elő orvosi vizsgálatoknál, jogi tanácsadásnál, illetve pénzügyi vagy egyéb szakértő alkalmazása esetében, hogy a szolgáltatásnak nincs kézzel fogható eredménye, a szolgáltatást nyújtó elsősorban a saját szaktudását, tapasztalatát bocsátja az ügyfelek rendelkezésére. Ahogy ezekben az esetekben, úgy eszközeink „diagnosztikája” során is felmerülhet a díjfizetéssel kapcsolatos kötelezettség a szolgáltatás igénybevételéért. 

Az előzetes felmérésért a szolgáltató tehát díjra jogosult, figyelemmel arra, hogy a megjavítandó eszköz vonatkozásában meghatározza, megkeresi a hibaforrást és megbecsüli a készülék várható javítási költségét, amelynek ismeretében mérlegelhetjük, hogy az eszköz javíttatása gazdaságilag megéri-e számunkra, vagy inkább újat vásárolunk helyette.

Fontos azonban kiemelni, hogy a Polgári Törvénykönyv rendelkezései szerint a szolgáltatás díját a megrendelő akkor köteles megfizetni, ha abban a felek előzetesen megállapodtak. Így ebben az esetben az eljáró szerelőtől is megkövetelhető, hogy az előzetes vizsgálattal kapcsolatosan felmerülő költségeit még a feladat ellátását megelőzően közölje a szolgáltatást igénybe vevő személlyel – húzta alá.

debrecen, szerelő, jótállás, szolgáltatás, ügyvéd
Nemes Imre debreceni ügyvéd
Forrás: Nemes Imre-archív

Továbbá kíváncsiak voltunk arra is, hogy szükséges-e előzetesen tájékoztatni az ügyfelet arról, hogy a helyszíni felmérés díját semmiképpen sem fogja visszakapni. – A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény tartalmaz az ár feltüntetésére vonatkozó rendelkezéseket és előírja, hogy a fogyasztót a külön jogszabályban meghatározottak szerint írásban tájékoztatni kell a szolgáltatás díjáról. 

Ezt alapul véve a szerelőnek minden esetben szükséges előre tájékoztatnia az ügyfelet arról, hogy a felmérésért külön díjat számol fel, valamint annak várható összegéről és arról is, hogy azt akkor is meg kell fizetnie, ha esetlegesen az eszköz javítására nem tart igényt

– emelte ki Nemes Imre. Hozzátette, mindez következik egyrészt a fenti jogszabályi kötelezettségből, valamint a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmából, amelyről szintén külön törvény is rendelkezik, másrészt a Polgári Törvénykönyvünk alapelvei közé tartozó jóhiszeműség és tisztesség követelményéből.

Kiegészítésképpen szükséges megjegyezni, hogy a fenti előzetes tájékoztatásnak ki kell terjednie arra az esetkörre is, ha az adott ügyfél az előzetes felmérést követően az eszköz megjavítása mellett dönt, ugyanis ebben az esetben a szerelők – üzletpolitikájukból adódóan – gyakran elengedik a helyszíni felmérés díját vagy beszámítják azt a tényleges javítás árába

– mondta az ügyvéd.

A szerelő az árakról köteles minket előzetesen tájékoztatni?

Nemes Imre leszögezte, hozzá nem értőként természetesen nagyon nehéz megítélni, hogy mi a reális ár egy eszközünk vizsgálatáért. A bevett gyakorlat általában az, hogy a szerelők meghatározott díjat kérnek a helyszíni felmérésért, amelynek összegéről a fentiek alapján kötelesek előzetesen tájékoztatást adni. – A díj változhat függően attól, hogy mekkora az eszköz, valamint mennyire bonyolult és időigényes annak vizsgálata. Az egyes gépek szétszereléséhez, állapotának vagy használhatóságának felméréséhez szükség lehet kifejezetten drága szerszámokra, berendezésekre, így ezeknek az értékéről sem szabad elfeledkeznünk a szolgáltatás árának felmérése során. Jó megoldási lehetőség lehet – amennyiben nem sürgős az eszköz javítása – több árajánlat beszerzése az érintett hiba megoldásával összefüggésben, amelyeket összehasonlítva kialakíthatjuk elképzelésünket a további lépések tekintetében – fűzte hozzá.

debrecen, szerelő, jótállás, szolgáltatás, ügyvéd
A szerelők meghatározott díjat kérnek a helyszíni felmérésért, amelynek összegéről kötelesek előzetesen tájékoztatást adni
Forrás:  Illusztráció / MW-archív

Arra is rákérdeztünk, hogyan kerülhetjük el az esetleges visszaéléseket, csalásokat. A szakember megjegyezte, fogyasztóként jelentősen megnehezíti a helyzetünket, ha nem megfelelő szakembert bízunk meg a diagnosztikával és könnyen válhatunk visszaélés, átverés áldozatává. Van azonban néhány lépés, amelyre, ha odafigyelünk, könnyebben elejét vehetjük a csalásoknak. 

Például, ha a szerelő nem ad előzetes tájékoztatást a helyszíni felmérés díjáról, illetve – kérésünk ellenére – nem ad írásbeli árajánlatot vagy számlát, esetleg nem hajlandó részletesen elmagyarázni a hiba okát és a javítás menetét. Természetesen intő jel az is, ha a szerelő sürgeti az ügyfelet az azonnali döntés meghozatalára anélkül, hogy időt biztosítana a további tájékozódásra, vagy a felmerülő lehetőségek mérlegelésére. Az elővigyázatosság és a körültekintés a legjobb fegyver a megtévesztések ellen, így rendkívül fontos, hogy minél több forrásból tájékozódjunk, valamint szükség esetén több szakembertől is kérjünk árajánlatot, illetve szakvéleményt annak érdekében, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket

 – nyomatékosított Nemes Imre. Leszögezte, amennyiben mégis azt tapasztaljuk, hogy visszaélés áldozatai lettünk, úgy fogyasztóként lehetőségünk van az illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulni, ahol az általunk bejelentett panaszt érdemben ki is vizsgálják és további jogkövetkezményeket alkalmazhatnak az érintett szakemberrel szemben.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában